De Lijn vernieuwt haar wagenpark

De Lijn zet fors in op de vernieuwing van haar wagenpark. Vandaag raakte bekend dat de VVM maar liefst 386 bussen gaat bestellen. Het gaat om 5 waterstofbussen, 3 elektrische bussen en 255 dieselbussen (Euro VI). Daarnaast worden ook 123 hybride bussen aanbesteed. Dit wordt bestelling 220.

Het is hiermee de grootste Vlaamse investering in nieuwe bussen ooit. De investering heeft een totale waarde van 93 miljoen euro.

Tegen eind dit jaar krijgt Antwerpen 5 waterstofbussen, Brugge 3 elektrische bussen. Antwerpen krijgt 66 bussen met euro VI-motoren, Limburg 67, Oost-Vlaanderen 39, Vlaams-Brabant 48 en West-Vlaanderen 30. Daarnaast krijgt de rijschool in elke provincie een bus om nieuwe chauffeurs op te leiden. De eerste bussen met euro VI-motoren worden eind dit jaar geleverd, de laatste verschijnen midden 2014 in het straatbeeld.

De Vlaamse busbouwers VDL Bus Roeselare en Van Hool slepen een contract voor 103 bussen in de wacht. De Lierse busbouwer Van Hool mag 27 gelede bussen, 5 waterstofbussen en 3 elektrische bussen maken. De VDL Bus Roeselare levert 27 stadsbussen en 41 microbussen. Irisbus mag 160 streekbussen bouwen. 

De elektrische bussen maken deel uit van de elektrische proeftuinen van de Vlaamse overheid. De waterstofbussen passen in een Europees project dat Vlaanderen cofinanciert.

De 123 hybride bussen die worden aanbesteed, zullen rijden op de stadsnetten van Antwerpen (22), Brugge en Oostende (33), Gent (30), Hasselt (8) en Leuven (30). De bestelling wordt eind dit jaar toegewezen. Daardoor zal de bestaande vloot van 79 hybride bussen van De Lijn uitgebreid worden tot 202 hybride bussen.

Vlaanderen zet in op innovatie

De Vlaamse Regering besliste om naast de aankoop van hybride bussen ook 5 waterstofbussen en 3 elektrische bussen aan te kopen. De investering in elektrische bussen en waterstofbussen past in de visie van de Vlaamse Regering om in te zetten op milieu en hernieuwbare energie. Deze zijn immers een belangrijke motor van een nieuwe economische ontwikkeling.

5 waterstofbussen voor Antwerpen

De aankoop van de waterstofbussen maakt deel uit van het project HighVLOCity gefinancierd met middelen vanuit Europa en de Vlaamse Regering. Doelstelling van dit project is om waterstofbussen versneld te introduceren in het Europees openbaar vervoer met de bedoeling de belangrijkste milieu-uitdagingen waar het openbaar vervoer vandaag mee geconfronteerd wordt, aan te pakken. De waterstofbussen worden getankt bij Solvay in de haven. Om praktische redenen rijden deze bussen in het noorden van de provincie Antwerpen. Omdat er geen verbrandingsproces is, stoot de bus geen schadelijke stoffen uit zoals CO2 (broeikaseffect) en NOx (zure regen en schadelijk voor de gezondheid), ook van fijn stof is geen sprake.

3 elektrische bussen voor Brugge

De drie elektrische bussen zullen ingezet worden op een stadstraject in Brugge, dat deel uitmaakt van de Proeftuin Elektrische Voertuigen. Door de nuluitstoot en het minimale geluid zijn deze bussen zeer milieuvriendelijk en vooral geschikt voor stadsomgevingen. De testresultaten moeten uitmaken of de huidige technologie van elektrische bussen op punt staat.

Reacties uit het veld

Zowel Van Hool en VDL zijn "matig tevreden" met de orders. Ze betreuren vooral het feit dat het gros van de bussen bij het Italiaanse Irisbus besteld worden. Dit is wellicht het gevolg van een betere prijszetting.

"Vooral de bestelling van de waterstofbussen en elektrische bussen stemt ons tevreden, want dat gaat om innovatieve technologie", zegt woordvoerder Dirk Snauwaert van Van Hool. "Maar het feit dat een groot deel van de bestelling naar het buitenland gaat, kan gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in ons land. Het is niet uitgesloten dat we op termijn bij Van Hool geconfronteerd worden met tijdelijke economische werkloosheid."

Dit kan je ook interesseren

Terug naar boven