De nieuwe hybride bus van Solaris

Sinds 8 maart jl en dit voor een periode van een jaar wordt in Dresden de nieuwe Solaris Urbino 18 Hybridebus getest. Naast de gewone dieselmotor zijn ook twee electromotoren ingebouwd. De batterijen hiervoor bevinden zich op het dak. Voor hij op dienst ging werden diverse testritten met allerlei meetapparatuur uitgevoerd. Deze vonden soms ook plaats met een gewone diesel geledebus, dit om de meetresultaten qua verbruik en sturing te kunnen vergelijken.

De bus, die 400.000 euro kost (wat hem 125.000 euro duurder maakt dan een vergelijkbare dieselbus) wordt deels door het Land Sachsen gefinancierd. Als we rekening houden met het minder verbruik qua energie, kan hij in een vergelijkbare periode afgeschreven worden.

De Urbino 18 Hybrid werd vorig jaar op de IAA beurs te Hannover voorgesteld. Naast een Euro 4 dieselmotor van het merk Cummins, levert de firma Allison de EP drive electro-aandrijving. Deze halen hun energie uit twee batterijen die op het dak gemonteerd zijn. Remt de bus, dan wordt de vrijgekomen energie in deze batterijen opgeslagen. Via de planetaire transmissie worden de beide types motoren met elkaar gekoppeld en kan de elektrische motor de dieselmotor ontlasten. Een dubbele stuurelectronica zorgt voor de correcte verdeling van de krachtbronnen.

Proefritten wezen een verminderd brandstofverbruik op van 20 à 43 percent, en een daling van de uitstoot van schadelijke gassen van 10 à 39 percent.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven