Dia Nostalgia - van Halle naar Waver

We maken een reis doorheen de wereld van de exploitanten van de vroege jaren tachtig. Waarom deze periode? In 1977 kwamen de groene bussen van de NMBS naar de Buurtspoorwegen over. We vinden hier en daar nog groene bussen rondrijden. Het is ook de periode waar Engelse merken stilaan het veld moeten ruimen. Variatie in modellen, chassis en afwerking is nog troef in deze jaren. En in 1984 voeren de spoorwegen het IC/IR-plan in, dat ook gevolgen heeft voor het busnet.

Kriskras doorheen Brabant en Henegouwen: van Halle via Bergen en Charleroi naar Waver.

Naway uit Edingen was ondermeer exploitant van de lijn 471 richting Enghien en St-Pieterskapelle. De nog groene 460101 - Volvo B58-60/Jonckheere stamt uit 1976.

Naway 460101 - Halle Station.

Naast het station van Halle staat bus 964163. Picavet, in 1967 door Staca uit Kortenberg overgenomen, kreeg in 1972 deze DAF MB200/Jonckheere toegewezen. Lijn 115a, die vanuit Eigenbrakel vertrok - had twee takken, de een richting Halle, de andere richting Tubize.

Picavet & Cie 964163 - Halle Station.

Lijn 474 was van oudsher in beheer van de Autobus Brainois. Deze hadden een resem Scania BF110 met vierkant Jonckheere koetswerk lopen. De 451124 stamt uit 1974. We zien de bus op het busstation van Tubize.

Autobus Brainois 451151 - Tubize Gare SNCB. © M. Reps.

Besparen op films! Twee lijnen met dezelfde bestemming plaatsen we op één filmbeeld. De Naway 460102 is een Volvo B57/Van Hool uit 1975. Het Volvo B57 chassistype had nog een frontmotor, en is de zwaardere variant van de B54.

Naway 460102.

Via 's Gravenbrakel komen we aan in Bergen. Door het voormalige uitgebreide tramnetwerk waren er maar weinig verpachte lijnen. Charles Capron werkte na de Tweede Wereldoorlog samen met Louis Limbourg. In de jaren 1960 gingen ze hun eigen weg, maar bleven ze samen de lijn Mons-Flénu-Cuesmes uitbaten.

De DAF MB200/Jonckheere 402101 uit 1975 werd als mixte wagen gebruikt, daarom de ietwat afwijkende kleurstelling.

Eurocars Capron 402101 - Mons Boulevard Gendebien.

Nog in het Buurtspoorwegrood is de 402102, ook uit 1975, ook een DAF MB200 chassis, maar met een vierkante Jonckheere-carrosserie. Het bedrijf van Capron werd in 1984 door Piot uit Philippeville overgenomen.

Eurocars Capron 402102 - Cuesmes Ancienne Gare. © W. Ceulemans.

De 403101 van Limbourg is een Van Hool-Fiat 331 uit 1973. Dit bedrijf zou in 1993 door Piot overgenomen worden.

Limbourg 403101 - Mons Place Léopold.

Een andere pachter uit de streek was Cantineau. Deze was sinds 1951 exploitant op de dienst Mons-Valenciennes, en in de zomermaanden ook op lijn 462 Mons-Koksijde. Aan het station van Valenciennes staat de 452101 te wachten. Deze tweede 452101 is een Van Hool-Fiat 333, die in 1984 van SADAR overgenomen werd. Cantineau werd in 1993 – samen met Limbourg – door Piot overgenomen.

Cantineau 452101 - Valenciennes Gare SNCF. © W. Ceulemans.

In de streek tussen Bergen en Binche is Nicolay uit Erquelinnes actief. De 401104 uit 1976 is één van de laatste vierkante Van Hool-Fiat 440.

Nicolay 401104. © W. Ceulemans.

Aan het station van Binche vinden we nog de 401109, een Mercedes-Benz O 305J/Jonckheere TransCity uit 1984.

Nicolay 401109 - Binche Gare SNCB. © M. Reps.

De Autobus Brainois - die we hierboven reeds tegenkwamen - waren ook pachter van de lijn 107a tussen 's Gravenbrakel, Ecaussinnes en La Louvière. Bus 26 - een Scania BF110/Jonckheere uit 1974 draagt nog een groene NMBS-jas. De lijn ging toen nog tot het station La Louvière Sud.

Autobus Brainois 26 - La Louvière Sud. © P. Tordeur.

Begin jaren 1980 kan je vauit La Louvière nog de tram richting Charleroi nemen. Ook in Charleroi vinden we verschillende exploitanten terug. Staca was al sinds de jaren 1930 uitbater van de dienst Brussel-Charleroi. Bus 74, een Den Oudsten standaardbus uit 1974 verlaat hier Charleroi Sud. In 1986 zou Staca deze lijn op haar dochterbedrijf Picavet overdragen.

Staca 74 - Charleroi Sud

Liénard uit Chimay is uitbater van de lijn 109a naar Chimay. Het bedrijf was al jaren een trouwe Volvo/Jonckheere klant. Dit bewijst bus 4, een Volvo B58/Jonckheere uit 1970.

Liénard 4 - Charleroi Sud

Maar toch ging het bedrijf even vreemd. In 1980 kocht het bedrijf een LAG AI 300 aan, op een Volvo B59 chassis. Deze AI 300 zou de enige op dit chassistype blijven. Dit werd de 559118. De AI 300 was een poging van LAG om in 1979 door te breken in de markt van exploitanten, of bij de NMVB zelf door hun strenge lastenboek te volgen.

Liénard 559118 - Charleroi Sud. © M. Reps.

Lardinois uit het naburige Gerpinnes was te vinden op de lijnenbundel 137a/138b, dit samen met Latour, Dupont en de NMVB (groep Namen). De 557179 is een Leyland Royal Tiger Worldmaster met Jonckheere koetswerk uit 1975. In 1978 neemt Latour de bussen Lardinois over en komen deze in het contract 5581 terecht.

Lardinois 557179 - Charleroi Sud.

De Latour 558141 - een Leyland Royal Tiger Worldmaster/Jonckheere uit 1972 - begon zijn carrière bij Lardinois, en werd in 1978 door Latour overgenomen.

Latour 558141 - Charleroi Sud. © M. Reps.

Ook de 558169 is afkomstig van Lardinois. Deze Volvo B58-60 met een Van Hool type 440 koetswerk kwam in 1978 – net voor de overname – in dienst. Ernaast een Van Hool-Fiat 409 met Jonckheere koetswerk.

Latour 558169 - NMVB 3987 - Charleroi Sud.

Een ander gekend gezicht in Charleroi is Piot uit Philippeville, uitbater van ondermeer de aanvullende lijn Charleroi-Couvin (451). De 561101 is een Scania BF111/Jonckheere uit 1975.

Piot 561161 - Charleroi Sud.

Piot was jarenlang Miesse trouw geweest. De 561114 - met een Jonckheere koetswerk - stamt uit 1966.

Piot 561114 - Philippeville.

Buurgemeente Châtelet vormt het decor voor de lijnen 137a/138b. De 557179 zagen we al in het groen, nu is hij tot 558178 in het oranje verveld.

Latour 558179 - Châtelet Gare SNCB. © M. Reps.

De Lardinois 557120 is een AEC Regal Mark VI/Jonckheere uit 1963.

Lardinois 557120 - Châtelet Gare SNCB. © M. Reps.

Dupont uit het naburige Farciennes is al sinds de late jaren 1930 werkzaam. Het bedrijf – gesticht door de broers Oscar en Léopold – ging in 1986 over naar Piot uit Philippeville. De 553104 - een AEC Regal Mark/Jonckheere uit 1963 - staat voor de deur van het bedrijf.

Dupont 553104 - Farciennes. © W. Ceulemans.

Vanuit Charleroi volgen we lijn 365a richting Brussel. In Jumet komen we bus 965189 tegen, een DAF MB200/Den Oudsten uit 1976.

Staca 965189 - Jumet. © M. Reps.

We verlaten lijn 365a nabij Waterloo. We volgen nu lijn 558 en komen zo in Genval terecht. Naast het station staat de Picavet 964196 te wachten. Staca kochten ook drie Den Oudsten met het zogenaamde « KLM-front ». Nog merkwaardiger is dat deze op het LIBRT12 chassis gebouwd is. LIBRT staat voor Leyland International Belgium Royal Tiger, afgeleide van de Royal Tiger Worldmaster.

Picavet & Cie 964196 - Genval Gare SNCB.

Genval is ook de thuisbasis van de Autobus de Genval, sinds begin jaren 1960 door De Reys uit Hombeek overgenomen. Terug aan het station zien we de 961119, een Mercedes-Benz O 305J/TransCity uit 1984.

Autobus de Genval 961119 - Genval Gare SNCB. © M. Reps.

Op de garageterreinen zien we vooraan de 961117 (Scania BF110/Jonckheere uit 1973), achteraan nog in het groen de 13-175, een Scania BF76/Jonckheere uit 1969, die toen enkel nog maar schooldiensten reed.

Autobus de Genval 961117 - Genval Route de Ohain. © M. Reps.

De meeste Den Oudsten standaardbussen werden op het hogevloers DAF MB200 chassis gebouwd. In 1980 kocht Staca drie standaardbussen aan op het nieuwe DAF SB210 chassis, dat aan het lastenboek van de Buurtspoorwegen beantwoorde, wat dus te zien was door een lagere instap. Twee stuks kwamen bij Staca terecht (965211 en 965212). De derde kwam bij Picavet terecht; we zien de 964110 in Eigenbrakel.

Picavet & Cie 964110 - Braine-l'Alleud Gare SNCB. © J. Oosterbosch.

Op weg naar Waver komen we nog enkele bussen van Pullman-Bus uit Chaumont-Gistoux tegen. De firma kocht jarenlang bij Volvo. De 901101 uit 1971 heeft nog een chassis met frontmotor (van het type Volvo B57) en bleef in het blauw rijden.

Pullman-Bus 901101. © coll. M. Reps.

De rode 901104 – ook een Volvo B57-60/Jonckheere – is een jaartje jonger.

Pullman-Bus 901104. © M. Reps.

Aan het station van Waver rijdt de De Coster 953112 net weg. De Coster was exploitant van de aanvullende lijn 337 tussen Waver en Leuven. Het bedrijf werd naderhand door P. Van Mullem overgenomen. Deze Mercedes-Benz O 305J/Jonckheere stamt uit 1985.

De Coster 953112 - Wavre Place Henri Berger. © M. Reps.

Wil je ook terug in de tijd gekatapulteerd worden? Bekijk dan onze agenda of volg de NostalBus pagina op Facebook om te weten wanneer een volgende editie van Dia Nostalgia plaatsvindt.

Terug naar boven