Een korte rit met de MIVG 101

Op 24 januari organiseerde NostalBus een korte rit met de MIVG 101 in en om Gent.

De bus - eigendom van META - is uitgerust met een rolfilm die de situatie van de lijnen weergeeft tussen juli 1984 (verlenging van tram 1 tot Wondelgem) en 1989 (start van de trolleybusexploitatie).

De lijnen 81 en 82 verbonden het St-Pietersstation met St-Martens-Latem. Lijn 81 reed via de Sterre en Afsnee, lijn 82 via de Snepkaai. Gent Sint-Denijslaan.

Afsnee Steenaardestraat. Enkel lijn 81 - en enkele spitsritten van lijn 83 - bedienden dit dorp.

De enkele ritten van lijn 83 hadden Latem « Brakel » als eindpunt.

Lijn 17 ontstond in 1977 toen de voormalige lijn 37 vanuit de Korenmarkt tot Drongen verlengd wordt. Lijn 17 maakte toen nog een lus via de Sint-Gerolfstraat om bij de eindhalte Varendries uit te komen.

In het centrum van Drongen.

Lijn 38 ontstond al in 1969 en onderging in die tijd enkele reiswegwijzigingen. De Watersportbaan is ze altijd blijven bedienen. Gent Belvedèreweg.

Lijn 20 had toen nog de Meersemdries als eindpunt, en ging vandaaruit naar Melle. Gentbrugge Robert Rinskopflaan (Station).

Nog een korte lijn was de 32, die het centrum van Gentbrugge met Park ten Hove verbond. De reisweg werd in 1989 verlaten. Gent Werkhuizenstraat.

De rondrit werd gevolgd door de nieuwjaarsreceptie van NostalBus, waarop de twee nieuwste aanwinsten voorgesteld werden. Enerzijds een Van Hool-Cummuns AU124 - de 4483, die tot voor kort gebruikt werd door de TEC Charleroi (7761). Anderzijds een Mercedes-Benz O 405, afkomstig van West Belgium Coach (551075).

Lees meer over:

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven