Guy Arab en afgeleide chassis

Het eerste Arab chassis verschijnt in 1933, en is zowel geschikt om er enkel- als dubbeldekkers op te bouwen. Standaard werd een Gardner LW motor ingebouwd.

In volle oorlogsperiode – we schrijven 1942 – komt een aangepaste Arab op de markt, geschikt om dubbeldekkers op te bouwen. Door het gebruik van gietijzeren in plaats van aluminium onderdelen was het chassis maar liefst 20% zwaarder geworden. Het model werd uitgerust met de Gardner 5LW of 6LW motor.

In 1946 verschijnt er een nieuwe – enkeldek – versie van de Arab: de Mk III. Deze heeft een wielbasis van 17ft 6in (5,334 meter). De motor blijft vooraan, de instapdeur bevindt zich na de vooras. Het model komt ook in een linkse versie beschikbaar, en vindt zo afzetmarkten in België.

NMVB reeks 432-446

Een bus uit de tweede reeks Guy Arab voor de Buurtspoorwegen poseert op de Grote Markt te Ieper.

De grootste klant waren wellicht de Buurtspoorwegen, die in 1947-1948 en 1949 twee reeksen bestelden. De 417-431 kregen een bovenbouw door Vranken, de 432-446 door Ragheno. De instapdeur bevindt zich nog achter de eerste wielas, de uitstapdeur is achteraan geplaatst. Ook verschillende exploitanten die diensten uitvoeren voor de NMBS kopen Arab-chassis aan. Voor de koetswerken zorgen ondermeer Jonckheere en Desot.

Weyn 3

Achiel Weyn uit Kemzeke was vanaf de late jaren 1940 een trouwe klant bij Guy. Deze bus 3 vervoegde in 1949 het park. De oorspronkelijke carrosserie door Maes (Antwerpen) werd naderhand door een nieuw koetswerk door Desot (Gits) vervangen.

De Arab Mk IV komt in 1950 op de markt als een chassis voor dubbeldekkers. Er komt ook een single-deck versie op de markt met een wielbasis van 18ft 5in.

De laatste versie van de Arab – Mk V – komt in 1962 op de markt. Dit chassis, bestemd voor dubbeldekkers – is nog altijd uitgerust met een frontmotor. Het model blijft bestaan tot 1969.

Arab UF en LUF

Tijdens de jaren vijftig worden chassis met een ondervloermotor tussen de assen populair. Guy speelt hierop in met het Arab UF chassis, dat in 1950 samen met de Arab Mk IV gelanceerd wordt.

De tot dan toe verticaal geplaatste Gardner 6LW-motor krijgt nu een horizontale positie tussen de wielassen. Gardner zou dit type de naam HLW meegeven.

Omdat de kosten van het busvervoer bleven stijgen, vroegen exploitanten meer en meer naar lichtere chassistypes om zo het brandstofverbruik te minderen. Om aan deze verzuchtingen tegemoet te komen, bracht Guy in 1953 een lichtere versie van zijn UF op de markt. Deze Arab LUF werd ook aangedreven door een Gardner 5HLW of 6HLW motor. De wielbasis bleef op 16ft 4in.

Beide types bleven in productie tot in 1959.

Victory

In de herfst van 1958 brengt Guy Motors een aangepaste versie van het Arab UF chassis op de markt. Op deze nieuwe Victory kunnen zowel bussen als cars gebouwd worden.

Naderhand zou het model enkel nog in een “left-hand drive” gebouwd worden, gericht op exportmarkten. Twee asafstanden waren beschikbaar voor koetswerken van maximaal 34ft 6in of 36ft. Als motor kan gekozen worden tussen een Gardner 6LX of een Leyland O.680.

Heidebloem 53-166

Deze Heidebloem 53-166 kreeg een koetswerk door Jonckheere. © L. Bollen.

Verschillende Belgische exploitanten namen Victory chassis af.

Het model blijft ook na de overname door Jaguar bestaan. In 1965 komt immers een nieuwe Victory op de markt, gebaseerd op het “Big J” truckchassis, en uitgerust met een AEC AV505, Gardner 6LX of Gardner 6LW motor. Deze zogenaamde ‘Victory Trambus’ werd het standaard exportchassis tijdens de Leyland periode. Het laatste exemplaar zou in 1986 van de band rollen.

Bronnen:

Lees meer over

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven