Guy - een korte historiek

In 1914 - na zijn vertrek bij Sunbeam Motor Car Cy - sticht Sydney Slater Guy (1885-1971) een fabriek te Wolverhampton. Direct begint de productie van vrachtwagens en bussen, waarvoor dezelfde chassis gebruikt worden. Daarnaast bouwt Guy ook militaire voertuigen en zelfs - gedurende enkele jaren - auto's.

Een eerste echt buschassis wordt in 1924 voorgesteld. Het kende drie varianten: BA (13ft 4in wielbasis), B (15ft 3in) en BB (16ft 5in). Een bedrijf uit Rio de Janeiro bestelde maar liefst 170 eenheden. Guy was ook één van de eerste constructeurs om drie-assige chassis te ontwikkelen, waarop zowel bussen als trolleybussen gebouwd kunnen worden.

Tegen 1930 werd de Gardner dieselmotor als optie aangeboden; het werd begin van een lange samenwerking tussen de twee bedrijven die zou duren tot het verdwijnen van Guy.

Het best gekende model was de Arab, die in 1933 voorgesteld werd. Standaard werd een Gardner LW motor ingebouwd. Op het chassis kon men zowel een gewone bus als een dubbeldekker bouwen. Nog in de jaren 1930 werden de vrachtwagenchassis Vixen (3 à 4 ton) en Otter (6 ton) voorgesteld. Naderhand werden ook hier buskoetswerken op gebouwd.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog kon Guy – bijna als enige constructeur – verder bussen blijven bouwen. Het kon zo ongeveer 2700 buschassis bouwen. De orders zorgden niet enkel voor de continuïteit van het bedrijf, maar vestigden het bedrijf als één van de belangrijkste leveranciers van chassis.

Een advertentie voor de verschillende Guy chassismodellen uit 1949.

advert

Na de Oorlog stelt Guy een nieuwe versie van de Arab voor, geschikt voor enkeldekkers. Het haalt ook het vooroorlogse Arab-chassis voor dubbeldekkers van onder het stof vandaan.

Guy Motors koopt in 1948 Sunbeam Commercial Vehicles. Vanaf dan werden alle Guy trolleybussen als Sunbeam gelabeld.

Nog in 1948 kwam er een overeenkomst met Park Royal, zodat Guy dubbeldekkers op Park Royal frames kon gaan bouwen. De fabriek te Moorfield - waar trolleybussen van de band rolden - werd in 1953 gesloten, de productie werd overgeheveld naar Wolverhampton.

Opname in Jaguar en Leyland

In 1959 stelt Guy het nieuwe Wulfrunian chassis voor, dat uitgerust is met ondermeer remschijven, luchtophanging en een aparte voorophanging. Het chassis vertoonde echter diverse gebreken waardoor bestellingen uitbleven.

Begin jaren 1960 lijkt alles in orde met Guy. De vrachtwagendivisie boekt mooie resultaten, maar twee problemen duiken op: het uitblijven van orders voor de Wulfrunian, en de dependance in Zuid-Afrika, die jaarlijks meer dan 300.000 pond verloor. Tegen oktober 1961 kon Guy het tij niet meer keren en ging in faling.

Jaguar, dat in 1960 reeds de Daimler Motor Company overgenomen had, koopt eind 1961 Guy op, dit voor amper £ 800.000. Beide merken blijven behouden in de portefeuille. De invloed van Jaguar is direct merkbaar: er vallen ontslagen, het personeel gaat minder verdienen en enkele producten – zoals de Otter – verdwijnen uit het gamma.

Het gaat Jaguar voor de wind. In 1965 maakt het bedrijf een winst van 1,6 miljoen pond. Op 11 juli 1966 gaat Jaguar een fusie aan met de British Motor Corporation (Austin-Morris) om zo de British Motor Holdings te vormen. Dit bleek geen goede zet te zijn: het nieuwe bedrijf maakt verlies.

De Labour-regering onder leiding van Harold Wilson was fusies tussen soms noodlijdende Britse constructeurs zeer genegen. In 1967 gaan gesprekken van start tussen de British Motor Holdings en de Leyland Motor Group. Deze fusie werd op 14 mei 1968 een feit, het nieuwe bedrijf krijgt de naam British Leyland Motor Corporation mee. De modellen van Guy en Daimler vervoegen het Leyland productgamma.

Leyland besluit daarop zijn gamma te rationaliseren. Een eerste slachtoffer is de Arab, waarvan in 1969 het laatste exemplaar bestemd voor de binnenlandse markt van de band rolt. Het Victory UF chassis blijft echter nog beschikbaar voor export.

Eind jaren 1970 krijgt Leyland het steeds moeilijker met de buitenlandse concurrentie. Het besluit daarop enkele fabrieken te sluiten. Desondanks het feit dat Guy Motors winst maakt en het orderboek goed gevuld is, wordt de fabriek te Wolverhampton in augustus 1982 toch gesloten en verliezen 740 mensen hun job.

Bronnen:

Lees meer over

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven