Guy Otter en Vixen

De Vixen en de Otter werden in de jaren dertig als vrachtwagenchassis gelanceerd, respectievelijk als vier- en zestonner.

Vanaf 1946 kwamen ze terug in het gamma, met een aantal verbeteringen. Er werden nu ook bussen op gebouwd.

In 1950 werd een nieuwe versie van het Otter-chassis voorgesteld. Het was vergelijkbaar met het Vixen maar had ondermeer een zwaarder chassis. Het werd aangedreven door een Perkins P6 (6-cylinder) of een Gardner 4LK (4-cylinder). Er was ruimte voor 30 passagiers voorzien.

TAO 59

De TAO 59.

Het model werd ook voor de export beschikbaar: de TAO namen er in 1952 een reeks van zes exemplaren (56-61) af. Ze werden volgens het model van de stadsstandaardbus door Van Hool van een koetswerk voorzien. De bussen werden in 1963 nog door de MIVA overgenomen. Hoe deze reeks in de documentatie de naam Victory gekregen heeft, is ons nog niet helemaal duidelijk.

In die tijd was een Antwerps bedrijf - Miklos Motor uit de Eendrachtstraat, de verdeler voor Guy in België.

Het chassis werd ook verkocht aan diverse privé-exploitanten. Zo nam Michiels – sinds 1952 de uitbater van het stadsnet van St-Niklaas – er vier af, die een koetswerk door Jonckheere kregen. Na de overname van het stadsnet door de Buurtspoorwegen gingen ook de bussen naar de maatschappij over, die ze als 495-498 nummerde.

Bronnen:

Lees meer over

Terug naar boven