Het IC/IR-plan

De NMVB verhuurde enkele bussen aan exploitanten. Deze 3479 kwam bij Atlas Cars terecht.

1001 klokvaste verbindingen. Dit was de slogan waarmee de NMBS vanaf 3 juni 1984 haar IC/IR-plan op de rails zette.

Vanaf de jaren 1970 verloren de spoorwegen meer en meer reizigers. Daarom werd een plan uitgewerkt om vanaf 1979 een nieuw InterCity-net in voege te brengen. Dit plan werd in eerste instantie verworpen, zodat het pas in 1984 onder een andere gedaante verscheen. Ondertussen was in 1982 ook een poging om de NMBS met de Buurtspoorwegen te fuseren op niets uitgelopen.

Met deze reclamespot bracht de NMBS haar IC/IR-plan aan de man.

Het IC/IR plan bracht een strakke uurregeling naar voor. Meer dan 200 stopplaatsen en stations, samen met enkele volledige lijnen werden gesloten. Dit was de prijs die men toen zag om de spoorwegen leefbaar te houden. Op 3 mei 1983 keurt de NMBS het plan goed.

De verlaten stations en lijnen worden in het plan bediend door de oranje bussen van de Buurtspoorwegen. Enkele buslijnen die toen het leven zagen waren 50a (Brugge-Oudenburg-Oostende), 89b (Oudenaarde-Anzegem), 94b (Ath-Edingen) of 87a (Liers-Ans). In de grotere stations geven bussen aansluiting op de treinen.

De meeste nieuwe lijnen werden uitbesteed aan exploitanten, die soms niet over genoeg materieel beschikten. Daarom verhuurt de NMVB enkele Van Hool-Fiat 420 uit de reeks 3477-3624. Bekijk de lijst voor meer details.

Terug naar boven