Hybride aandrijflijnen van Voith

Voith heeft twee hybride systemen ontwikkeld die toegepast kunnen worden in stadsbussen: de parallelle hybride DIWAhybrid en de seriële hybride ElvoDrive. Deze laatste wordt momenteel in Zweden getest, terwijl er voor de DIWAhybrid al een eerste order uit de VS is. Beide maken ze gebruik van supercondensatoren, die heel vlug energie kunnen opslaan en afgeven, wat nodig is bij veelvuldig remmen en optrekken.

DIWAhybrid

Beide systemen werden op de IAA 2008 voorgesteld. De DIWAhybrid bouwt verder op de alom gekende DIWA automatische transmissie en is een ideale aanvulling op conventionele aandrijflijnen zonder te moeten inboeten op maximale snelheden. De DIWAhybrid is dus vooral geschikt voor profielen met hogere gemiddelde snelheden, zoals routes tussen het stadscentrum en voorsteden, waar al eens een snelweg tussenzit.

Een nieuwe hybride bus van de CCCTA. © Scania

CCCTA

Dit jaar volgde al een order voor negen bussen met het DIWAhybrid systeem van de Amerikaanse constructeur Gillig. Deze bussen zijn bestemd voor de Central Costa Transit Authority (CCCTA) van Concord, in de nabijheid van San Francisco. De bussen zullen vanaf het voorjaar van 2010 getest worden. Volgens Voith kan er tot 20 percent aan brandstof bespaard worden. Het opslaan en afgeven van remenergie gebeurd door de combinatie van de supercondensatoren en een omzetter (naar de motor/generator).

ElvoDrive

Dezelfde omzetter is ook een basiscomponent van de serië aandrijflijn ElvoDrive. De bus wordt enkel elektrisch aangedreven. De motor, die ook door Voith ontwikkeld werd, is gebaseerd op TFM technologie (TFM = 'transverse' flux motor). Dit type elektromotor garandeert een hoog rendement en koppel, zodat remenergie efficiënt opgeslagen kan worden. ElvoDrive is ideaal voor buslijnen in Europese steden, met een lage gemiddelde snelheid en een hoog aantal stops. Door het opslaan van kinetisch energie in supercondensatoren en het flexibel gebruik van de dieselmotor kan hier tot 25% aan brandstof bespaard worden.

Scania ethanol hybride met ElvoDrive

Sinds mei 2009 wordt ElvoDrive voor een periode van twee jaar getest in zes bussen van de Zweedse constructeur Scania die in Stockholm lijndiensten uitvoeren. Bovendien rijden deze bussen op ethanol, waardoor er een reductie van maar liefst 90 percent in CO2 gassen op te tekenen valt.

Terug naar boven