Irisbus, Iveco Bus Crossway en Crossway LE

De Crossway werd in september 2005 samen met de Arway door Irisbus voorgesteld. We kunnen de Crossway als de tweeverdiener-versie van de Arway zien. Hij is hiermee de opvolger van de Axer. Het model wordt in de fabriek van de Tsjechische constructeur Karosa (dat ook door Irisbus overgenomen was) geproduceerd.

Net als de Arway is de Crossway in verschillende lengtematen beschikbaar. De motor is een Iveco Cursor 8 die de Euro 4 en EEV-normen kan halen. In 2014 stelt Iveco Bus een herwerkte Crossway voor - het front is naar de nieuwe Urbanway herwerkt, en haalt de motor de Euro 5-normen.

TEC Namen-Luxemburg 4.339

TEC Namen-Luxemburg 4.339.

Van het eerst model van de Crossway kwam in 2011 een reeks van elf stuks bij de TEC Namen-Luxemburg te rijden (reeks 4.330-4.340. Daarna kwam er nog een exemplaar bij LIM Collard-Lambert (765102) en twee bij Autobus de Genval te rijden.

Crossway LE

Van de Crossway werd in 2007 ook een Low Entry versie gemaakt. Hierbij is de vloer laag in het gedeelte tot de middendeur, om nadien steil op te lopen naar achteren toe. De Crossway LE bestaat in twee lengteversies (12 en 12,8 meter) en kan naast de Iveco Cursor 8 ook door de 6-liter Iveco Tector motor aangedreven worden.

Net als bij de Crossway kreeg de Crossway LE in 2014 een nieuw front.

Toussaint 564103

Toussaint 564103.

De eerste Crossway LE kwam in 2009 bij Voyages Wergifosse uit Waimes te rijden (761139). Ook Toussaint uit Beauraing en De Meibloem uit Tielt kochten exemplaren aan. Van het vernieuwde model vinden we exemplaren bij Wergifosse, Toussaint en Marcel Cars. Eind 2015 kwam een demomodel ook rijden bij A. De Voeght uit Kampenhout.

De Lijn 5631

De Lijn 5631.

Maar het grootste aantal Crossway LE (van het nieuwe model) vinden we bij De Lijn. Het gaat om 157 exemplaren die in de loop van 2014 in de entiteiten Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg kwamen te rijden (reeks 5606-5762. Drie extra exemplaren doen dienst bij de rijschool.

Bronnen:

  • Eigen documentatie
Terug naar boven