Jonckheere Communo

In 1994 neemt de Nederlandse busbouwer Berkhof Jonckheere over. Naast de Transit die verder in productie blijft, gaan beide constructeurs ook aan het werk om nieuwe modellen uit te werken.

Dit resulteert in 1995 in de Communo, kort daarop gevolgd door de Premier. Uiterlijk doen beide types sterk aan elkaar denken, zeker in de uitwerking van de kop van de bus. De achterbouw werd dan weer overgenomen van het 2000NL model.

Gruson 357136 (Volvo B10B) - Ieper Markt. © A. Vlieghe.

357136

De Communo was de eerste vrucht van de samenwerking tussen Jonckheere en Berkhof. Het model werd in 1995 gepresenteerd als een streekbus dat op een extern chassis gebouwd kon worden.

Dujardin 453113 (Volvo B10M) - Tournai Place Clovis.

453113

Bij diverse exploitanten kwamen 16 Communo in dienst. Het merendeel is gebouwd op het Volvo B10B chassis. We vinden echter ook vier stuks op het Volvo B10M chassis terug. Net als bij enkele Transits op dit chassistype bevindt de tweede deur zich ook hier helemaal achteraan de bus.

Naway 460114 - Enghien Rempart St-Christophe.

460114

Het buitenbeentje is echter de Naway 460114. Deze Communo werd op het Volvo B10L chassis gebouwd. Naast een volledig lagevloer (geen opstaptredes) is het ook de enige Communo die in een driedeursversie gebouwd werd.

Toussaint 564104 - Jemelle Gare SNCB.

564104

Tenslotte werden ook 2 Communo op het Scania L113 chassis gebouwd. De Heidebloem 856151 (later 440951) op het L113 CLL chassistype, de Toussaint 564104 op het L113 CLB type.

De Lijn 3343 - Oudergem Delta.

3345

De Communo betekende ook de doorbraak van Jonckheere als leverancier van De Lijn. De hegemonie van Van Hool werd in 1996 doorbroken door een bestelling van 83 Communo op het Volvo B10BLE chassis. Dit werd reeks 3263-3345). Deze bussen reden in de entiteiten Antwerpen en - dit tot 2017 - Vlaams-Brabant. Nadien zou De Lijn bestellingen blijven plaatsen bij de combinatie Jonckheere-Volvo.

We vinden de Communo ook in het buitenland terug, ondermeer in Nederland en Zwitserland. Het model werd door de Hongaarse constructeur Raba ook in licentie gebouwd, daar is het als « Contact » gekend.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven