Jonckheere Transit

De eerste Transit rolt in 1993 van de band en kwam nadien in dienst bij Transports Lambin uit Bastenaken (556139). Als chassis werd het nieuwe Volvo B10B type gebruikt.

De Lambin 556139 was de eerste Jonckheere Transit.

TEC 6533

Volvo B10B en B10BLE

Bij verschillende exploitanten langs beide kanten van de taalgrens kwamen Transits op het Volvo B10B chassis te rijden.

Hermes 272115 te Zottegem.

TEC 6533

Van het Volvo B10B chassis kwam er ook een versie op de markt waarbij het voorste deel van de vloer (tot de middendeur) verlaagd werd. Bij de instapdeur was er dus maar één trede (i.p.v. twee), de tweede trede volgt na de middendeur.

De 4887 was één van de Transits met carzitjes. Hij reed op de sneldienst 56 tussen Namen en Couvin.

TEC 6533

Er werd dan ook gesproken van een « low entry »(LE). Van dit type nam de TEC Namen-Luxemburg er in 1994 en 1995 44 exemplaren af (reeks 4.850-4.893). Een aantal van deze bussen werd geleverd met carzitjes, en reden op snellijnen.

In 1995 werd nog een Transit geleverd aan de TEC Charleroi (de 7050). Deze bus, ook gebouwd op een Volvo B10BLE chassis, werd door LPG aangedreven. Later werd hij tot een dieselbus omgebouwd en werd hij als 4.894 in het park van de TEC Namen-Luxemburg opgenomen. Bij de privé-exploitanten kwam de B10BLE-versie niet voor.

Volvo B10M

Naast het B10B chassis zijn er ook een aantal Transits op het B10M chassis gebouwd. Net zoals enkele TransCity en Van Hool Linea op dit type hebben de meeste Transits hier de tweede deur achteraan de bus.

Autobus Georges 457175 - Leuze Gare SNCB

Georges 457175

De uitzondering op deze regel vormen drie Transits die bij Latour in dienst kwamen - 558113, 558116 en 558118. Deze drie bussen hebben uitstapdeur in het midden. Het B10M chassis is te herkennen door het rooster aan de chauffeurszijde, direct na de vooras.

Latour 558116 - Dinant Pont Charles de Gaulle.

Latour 558116

Scania

Naast Volvo werd de Transit ook gebouwd op Scania-chassis. In 1993 was dat nog het L113 CLB type, dat vanaf 1994 vervangen werd door het L94 type. Hier komen twee varianten voor : L94 IB4X2 (hoge instap, 2 treden) en UB4X2 (lage instap, 1 trede).

Weyn 270147 werd gebouwd op het L113 CLB type. © J. Jandric.

Weyn 270147

Net zoals bij de Van Hool Linéa zijn deze types makkelijk te herkennen. Bij de L113 bevindt het rooster zich aan de deurzijde, bij de L94 aan de chauffeurszijde.

Bronckaers 440333 - Maaseik Acht Meilaan

Bronckaers 440333

Eén Transit heeft de kenmerken van de S2000T meegekregen, dit werd de Dujardin 453116, gebouwd op een Scania L94 IB chassis.

Dujardin 453116 - Mouscron Rue du Phénix. Let op de hoge instap van het Scania L94 IB-chassistype.

Dujardin 453116

In totaal waren bij verschillende exploitanten zo'n vijftig Transits in dienst, waarbij Volvo net een iets groter aandeel had dan Scania.

In 1998 en 2000 volgden voor de SRWT nog een reeks Transits op het DAF SB220 chassis. Maar dit is een verhaal apart.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven