Jonckheere Transit 2000

Op Busworld 1999 stelt Jonckheere haar nieuwe model standaardbus voor. Het ging om een herwerkte versie van de Transit die dan ook de toepasselijke naam Transit 2000 kreeg. Het model kon op diverse chassis gebouwd worden.

In de daaropvolgende jaren zou dit model uitgroeien tot een nieuw succesnummer voor VDL-Jonckheere. Naast De Lijn bestelden immers ook diverse exploitanten (binnen- en buitenlandse) gretig dit model. In 2002 volgt een licht herwerkte versie. Het model zou tot 2010 gebouwd worden.

De twee prototypes

In 1999 rollen bij Jonckheere twee prototypes van het nieuwe model van de band.

Deceuninck Auto's 550236 - Kortemark.

Deceuninck 550235

De eerste is gebouwd op een Volvo B10B chassis, krijgt het bouwnummer 25313 en komt in december 1999 - na de voorstelling te Kortrijk - bij Deceuninck Auto's uit Roeselare te rijden. De bus krijgt er het nummer 355135.

De tweede demowagen, op een Scania L94 UB4X2 chassis, is bestemd voor de Zweedse markt. De bus met bouwnummer 24933 komt in 2000 bij Björks Buss uit het Zweedse Västerås te rijden. (Bekijk het record op Svenskbusshistoria.se).

Senne Autobus 451153 - Tubize Gare SNCB

Senne Autobus 451153

Diverse Belgische exploitanten bestellen daarop 17 exemplaren op het Volvo B10B chassis en 5 op het Scania L94IB4X2 chassis.

Een typisch kenmerk van de eerste versie is de zacht stijgende zwarte band achteraan de bus. De raamlijn is gelijk over de hele lengte van de bus.

De Lijn

Omdat de Lijn vanaf einde jaren 1990 enkel nog lagevloerbussen aankocht, werd ook de Transit 2000 op het Volvo B10BLE chassis beschikbaar gemaakt. Dit resulteerde in een volledig lage vloer tussen de eerste en tweede deur. Nadien volgde wel een klimmetje naar achter toe.

De Lijn 3920 - Aalst Busstation.

De Lijn 3920

Van dit type bestelde De Lijn twee reeksen : 3829-3978 en 4011-4027. Wel is er een licht verschil tussen beide : de tweede reeks heeft wel een (lage) opstap en is er een verschil qua indeling van de zitjes. Deze tweede reeks rijdt enkel in de entiteit Antwerpen. De eerste reeks werd verdeeld onder de andere vier entiteiten.

Enkele buitenbeentjes

Natuurlijk komen ook hier weer speciale gevallen voor: bij Transports Lambin reden 3 Transit 2000 die op het Volvo B10M chassis gebouwd zijn.

Transports Lambin 556145 - st-Hubert Rue de la Fontaine.

556145

Hier is de opstap (net zoals bij de Scania L94 IB) hoger dan normaal en werden de zitjes direct op de vloer gemonteerd. Ze zijn makkelijk te herkennen door de plaatsing van het rooster van de motorkoeling : dit komt direct na de eerste as.

Naway 460116 - Enghien Rempart St-Christophe.

460116

Jonckheere had van de Transit 2000 ook een stadsbusversie in gedachten. Hiervoor werd het Volvo B7L chassis gebruikt. De bus was in een driedeursuitvoering en had een staande motor linksachteraan de bus. De twee demomodellen werden achteraf door Autobus Naway uit Edingen aangekocht. Daar kregen ze de nummers 460115 en 460116.

Van deze eerste versie van de Transit 2000 werd ook een gelede versie voorgesteld.

Een tweede versie

In 2001 maakt Volvo de overstap van het B10B chassis naar het B7R chassistype. Naar analogie met de B10B werd ook een low entry variant (B7RLE) aangeboden. Jonckheere volgde door de Transit 2000 vanaf 2002 ook op dit nieuwe chassis aan te bieden. Tegelijk werd het uiterlijk de Transit 2000 licht hertekend.

We zien dat de raamlijn iets hoger komt. Achteraan is de zacht stijgende zwarte band vervangen door een soort zwarte driehoek boven het rooster waar de motorkoeling zich bevindt. Door dit rooster is het chassistype trouwens makkelijk te herkennen : het rooster van een Volvo is hoger uitgewerkt dan dit van een Scania.

Over de jaren heen zouden nog kleine aanpassingen volgen in het model (plaatsen van kleine lichtjes boven de filmkast, verschijnen van zwarte banden bij de achterste ramen, nieuwe vormgeving van de achterlichten medio 2007).

Flanders Bus 300904 - Leerbeek Stelplaats.

300904

De eerste Volvo B7RLE/Transit 2000 werd eind juni 2002 bij Heidebloem uit Lanaken geleverd (856161). Kort daarna volgen zeven exemplaren voor de nieuwe firma Flanders Bus, die in het Pajottenland kwamen te rijden.

Gruson 550147 - Ieper Rijselpoort.

550147

De grote doorbraak van deze versie van de Transit 2000 zou begin 2003 plaatsvinden. Door de vernieuwing van de contracten van de privé-exploitanten bij De Lijn stroomden een kleine vijftig nieuwe Transit 2000 in, dit bij diverse exploitanten. De jaren daarop zou een continue stroom Transit 2000 richting diverse exploitanten vloeien.

Satracom 756118 - Büllingen Hauptstrasse.

756118

In Wallonië is het vooral door enkele orders van de Eurobus Holding dat ook daar de Transit 2000 (ondermeer op het Scania L94 UB4X2 chassis) goed vertegenwoordigd is bij diverse exploitanten.

Op Busworld 2003 stelt VDL-Jonckheere haar nieuwe gelede Transit 2000 en ook een midiversie van de Transit 2000 voor.

De Lijn en TEC

De combinatie Volvo/Jonckheere bevalt De Lijn wel. De maatschappij bestelt nog vijf reeksen, telkens op het Volvo B7RLE chassis.

De Lijn 4994 - Koersel Beringen Mijnen.

De Lijn 4994

In 2005 was het de reeks 4524-4602 de de spits afbeet. Deze Transit 2000 waren al een iets korter (30 cm) dan de Transit 2000 die we tot dan toe vonden.

In 2006-2007 stroomde dan de reeks 4838-4879 (en de nabestelling 5079-5083) binnen. In 2007 werd een derde reeks (4980-5015) geleverd. Eind, begin 2008 kregen we de reeks 5095-5167 voorgeschoteld. Als laatste stroomde in 2009 de reeks 5309-5323 bij De Lijn in.

Bij deze laatste vier reeksen zijn de drie roostertjes aan de achterzijde van de bus hoger geplaatst, dit komt door het nieuwe type motor (Volvo D9E ipv D9C).

TEC Namur-Luxembourg 4.572 - Paliseul Rue de la Station.

TEC 4572

Ook bij de TEC rijden enkele reeksen van dit model rond. Bij de TEC Namen-Luxemburg kwam eind 2007, begin 2008 de reeks 4.450-4.495 in dienst. Deze werd in 2009 en 2010 opgevolgd worden door een reeks van 131 stuks, die verdeeld werd tussen de TEC Namen-Luxemburg (4.500-4.590) en TEC Luik-Verviers (5.351-5.390).

Buitenland

Ook in het buitenland vinden we deze versie terug. Bij AMZ uit het Nederlandse Borssele zijn twee Transit 2000 op het B7RLE chassis in dienst.

AMZ 369 - Terneuzen Busstation. Ondertussen dragen beide exemplaren een witte livrei.

550253

Voor de Deense markt werd de Transit 2000 ook aangeboden op het DAF SB4000 chassistype. Deze bussen zijn meestal als driedeursversie gebouwd, maar door de hoge vloer achteraan moet je enkele tredes overwinnen om via de derde deur uit te kunnen stappen.

De Blaa Omnibusser 4055 - Kongens Lyngby Jernbanepladsen.

4055

Een speciale variant werd in 2006 geleverd aan De Blaa Omnibusser. Het gaat om reeks van zes drieassige Transit 2000's, ook op het DAF SB4000 chassis en ook in een driedeursversie.

In Zweden kocht Västerås Lokaltrafik in 2001 dertien Transit 2000 op het Scania L94 UB4X2-chassis. Intussen hebben deze bussen het park van deze exploitant al terug verlaten. Een demowagen van het model op het Volvo B7RLE-chassis werd in 2003 ook in Zweden verkocht.

Net zoals dat bij de Communo het geval was, werd ook de Transit 2000 in licentie gebouwd. Het was Nefaz uit de Russische deelrepubliek Bashkortostan die het model vanaf 2007 op de lokale markt bracht onder de naam « Transit ». Naderhand werd ook een gelede versie geproduceerd.

De laatste Transit 2000 rolden in 2010 van de band. In het gamma van VDL Bus & Coach werd de Transit 2000 opgevolgd door de Citea LE.

Deceunick Auto's 550253 - Ieper Oude Veurnestraat.

550253

Toch was het verhaal van de Transit 2000 nog niet ten einde. Op vraag van Deceuninck Auto's uit Roeselare bouwt VDL in de loop van 2013 nog drie Transit 2000 in de fabriek te Beveren. Deze « VDL » Transit 2000 krijgen bij het bedrijf de nummers 550251-550253. Zo heeft deze firma zowel de eerst gebouwde als de laatst gebouwde Transit 2000 rijden.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven