Jonckheere Transit 2000 - gelede versie

Samen met de twee reeksen Transit 2000 die in 1999 door De Lijn besteld werden, werd ook een reeks gelede bussen van dit type voorzien. Deze werden gebouwd op het Volvo B10MA chassis. Dit chassis liep toen op haar laatste benen.

De Lijn 3989 - Oostmalle Centrum.

De Lijn 3989

Daarom hebben deze bussen nog een hoge vloer, waardoor er ook meer zitcapaciteit ontstaat. Daarnaast valt het op dat de derde deur helemaal naar achter verhuisde. Deze reeks van 25 bussen (3986-4010) rijdt enkel in de entiteit Antwerpen.

Het is dan wachten tot Busworld 2003. Tijdens deze editie stelt VDL-Jonckheere haar nieuwe gelede Transit 2000 voor. Deze keer gaat het om een integraalbouw, gebouwd op het eigen Jonckheere 115 chassis, met DAF motor en componenten. Deze keer is de vloer vlak gehouden; wel zijn er enkele tredes na de derde deur.

Het meest opvallende van het design is wellicht de "bult" langs de chauffeurszijde. Hierin bevindt zich de koeling van de motor, die tussen de beide assen van de trekker staat.

De Lijn 4962 - Loenhout Kerk.

De Lijn 4962

Van dit type nam De Lijn twee reeksen af. Reeds in 2004 kwam de reeks 4405-4459 in dienst, gevolgd door reeks 4902-4963 in 2006. Deze tweede reeks is ook al verder uitgewerkt, het chassistype wordt hier als 115010 aangeduid.

TEC Namur-Luxembourg 4.352 - Longchamps Chapelle Notre-Dame.

TEC 4.352

Ook de SRWT bestelde van dit type. Eind 2005, begin 2006 kwamen bij drie entiteiten in totaal 22 bussen van dit type in dienst. De TEC Namen-Luxemburg heeft er 14 (reeks 4.350-4.363), vijf rijden bij de TEC Henegouwen (reeks 3.591-3.595), en de laatste drie stuks kwamen bij de TEC Charleroi terecht (reeks 7131-7133). De drie reeksen verschillen redelijk qua afwerking (type film, aantal zitjes, ...). Ondertussen ging de TEC Henegouwen 3591 al naar de TEC Namen-Luxemburg, waar hij de 4.366 werd.

De Lijn 5597 - Gent Oudenaardsesteenweg.

De Lijn 5597

Nadat De Lijn 4909 begin 2009 in een ongeval betrokken raakte, werd hij door Jonckheere tot een hybride bus omgebouwd. Hij reed sinds december 2011 een groot jaar vanuit de Oost-Vlaamse stelplaats van Destelbergen.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven