LAG AI300

Met het vierde model, ontstaan uit de studie van een ontwerpen, probeert LAG nu ook de NMVB te overhalen bij haar bussen te bestellen. De AI300 wordt vanaf 1979 in productie genomen en beantwoordt aan het lastenboek van de NMVB.

Cintra 952149

Cintra 952149 in de velden tussen Landen en Hannut.

Het model werd tot 1983 op diverse chassis gebouwd: DAF SB210 (20 stuks), DAF MB200 (1), Volvo B59 (1) en Volvo B10R (7).

Kruger 157215

Eén van de LAG AI300 op het DAF SB210 chassis was deze Kruger 157215. Enkele exemplaren hebben zelfs nog de livrei van De Lijn gekregen.

Het DAF SB210 chassis was speciaal voor de Belgische markt ontworpen. Na de middendeur moest immers een trede voorzien worden, zodat het voorste deel van de bus een lagere vloer kon krijgen. De motor bevond zich achterin de bus.

Kruger uit Lier was met 14 stuks de grootste afnemer van dit model, gevolgd door Cintra (5). Andere klanten waren P. Van Mullem (4), Van Mullem & Zonen (2), Mebis (2), VBM (2), Retie Cars (1, op het DAF MB200 chassis) en Liénard (1, de enige AI300 op het Volvo B59 chassis).

Bronnen:

  • Eigen documentatie

Lees meer over

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven