Leyland LIBRT

Het LI-chassistype werd door de Deense constructeur DAB ontworpen. DAB werkte reeds sinds de jaren 1950 met Leyland samen en werd in begin jaren 1970 door Leyland overgenomen.

Net als de LVB668 is het LIBRT een afgeleide van het Royal Tiger Worldmaster chassistype.

De afkorting LIBRT staat voor Leyland International Belgium Royal Tiger (er bestond ook een LIDRT voor de Deense markt). Het chassis werd in Denemarken geassembleerd. De motor bevond zich tussen de assen, onder de vloer. Hierdoor was de vloer hoog en vlak over de hele lengte van de bus.

We vinden niet zoveel LIBRT chassis terug in België. De meeste werden gebruikt om er lijnbussen op te bouwen.

Deze groene 271106 van Geenens uit Flobecq draagt al het logo van de Buurtspoorwegen.

363118

Vier hiervan werden in 1974 en 1975 door Jonckheere van een « vierkante » carrosserie voorzien. Ze kwamen te rijden bij Geenens (271106 en 271107) en Verhenne (369108 en 369110).

Sommige bussen op het LIBRT chassis kregen nog een Worldmaster-badge, zoals deze Parmentier 363118. Deinze Station.

363118

In 1978 zien we dat Jonckheere ook drie TransCity op dit chassis gebouwd heeft. Het gaat nog om de eerste versie, dus met ronde koplampen, waartussen een grille geplaatst is (met de merkaanduiding). Deze kwamen terecht bij De Vriendt uit Asse (960110) en Parmentier uit St-Eloois-Vijve (363117 en 363118).

Ondertussen had Den Oudsten in 1977 twee bussen aan STACA (965294-965295) en een aan Picavet (964196) geleverd. In 1978 werd nog een bus geleverd aan Van Pee (861106). Deze had een smalle uitstap en daardoor meer zitplaatsen. Alle vier hebben ze het zogenaamde KLM-front.

Eén van de standaard streekbussen met KLM-front kwam bij Picavet terecht.

363118

Door het invoeren het nieuwe lastenboek van de NMVB kon het chassis niet meer gebruikt worden (o.a. door de te hoge instap). Leyland kwam daarop in 1979-1980 met een nieuw chassis op de proppen: het LFRE55.

Bronnen:

  • Eigen documentatie

Lees meer over

Terug naar boven