Leyland Tiger

Tijdens de Commercial Motor Show van november 1927 lanceert Leyland de Wikipedia: Leyland Titan Titan en de Tiger. Op deze chassis kunnen respectievelijk dubbel- en enkeldekkers gebouwd worden. Bij de Tiger delen de chauffeur en de motor de plaats over de eerste as. Dit is het zogenaamde bonnet-type.

Verschillende modellen volgden elkaar op. De TS8 volgt eind 1936 de TS7 op, en is afgeleid van de Titan TD5. Western Welsh (uit Cardiff) bestelde kort voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zes TS8 chassis, die een koetswerk door de Eastern Coach Works uit Lowestoft kregen. Net voor ze in dienst zouden komen, werden de bussen opgeëist door het Britse ministerie voor oorlog. Tijdlijn: Mack and CubIn 1945 keerde slechts één bus terug naar Western Welsh, de overige werden als “verloren” beschouwd. Maar we hebben weet dat één van deze “verloren” bussen opgedoken is bij Tousseyn uit Oudenburg, en daar als Arnoldus 2 (28-55) door het leven ging.

De Tousseyn 28-55, of Arnoldus 2, was werkzaam op de NMBS-lijn Oostende-Oudenburg. © J. Smith.

Tousseyn 28-55

Leyland staakte de productie van de Tiger in 1942. Pas in 1946 keert het model terug, het bleef daarna in productie tot 1968, eerst als PS1, later als PS2. Ondertussen waren veel klanten al bekeerd tot de nieuwe underfloormotormodellen zoals de Olympic, Royal Tiger, Tiger Cub en Worldmaster.

Bronnen:

Lees meer over

Terug naar boven