MIVB bestelt 335 bussen tegen 2016

De MIVB koopt 335 extra bussen binnen dit en 2016. Dat besliste de raad van bestuur op 21 februari jl. Ze wil hierbij zoveel mogelijk focussen op de aankoop van gasbussen van zodra de infrastructuur hiervoor aangepast is.

De vervoersmaatschappij moet het hoofd bieden aan het almaar toenemend aantal reizigers. Om de meest dringende noden te lenigen gaat de MIVB nog dit jaar op zoek naar 20 tweedehandsvoertuigen die voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften en vooral zullen worden ingezet voor pendeldiensten tijdens wegenwerken.

De MIVB zag haar rittenaantal de afgelopen tien jaar nagenoeg verdubbelen tot 329 miljoen. Tegen 2016 wordt verwacht dat het aantal ritten nog zal verhogen tot minstens 400 miljoen. Dat betekent dat de nood aan extra voertuigen bijzonder groot is.

De Raad van Bestuur besliste op 21 februari om 335 bussen te bestellen. Deze maken het mogelijk het aanbod makkelijk te verhogen aangezien er geen spoorinfrastructuur voor nodig is. De bestelling verloop in verschillende fasen.

In een eerste fase gaat de MIVB op zoek naar 20 tweedehandse dieselbussen die nog dit jaar in gebruik zouden worden genomen. Voor de stalling van deze bussen richt de vervoersmaatschappij een terrein in naast de remise Jacques Brel in Anderlecht. Daar wordt een loopbrug gebouwd naar de bestaande remise, komen er extra verlichtingspunten en wordt de site beveiligd.

In een tweede fase koopt de MIVB nieuwe dieselbussen. Volgens de voorziene planning maakt de MIVB dit jaar het lastenboek op, voor een bestelling in de lente van 2013. Vanaf begin 2014 kunnen de bussen dan worden ingezet op het net, met als uiterste leveringsdatum januari 2015 voor de laatste exemplaren.

Voor het stallen van een gedeelte van deze nieuwe bussen voorziet de MIVB in aanpassingswerken in de site Demets. Deze site aan het kanaal in Anderlecht dient momenteel voor de opslag van materiaal voor spoorwerven. Dit materiaal wordt verplaatst naar een terrein ernaast. De bestaande gebouwen worden afgebroken en vervangen door nieuwe, om er zowel de nieuwe busremise en het omkaderend personeel in onder te brengen, als afdelingen van de tram, die nu ook al huizen in de huidige gebouwen. Behalve nieuwe bussen, zullen ook 17 ladderwagens van de dienst bovenleidingen hier onderdak vinden. Een ander deel van de bussen zal in Haren ondergebracht worden.

In een derde fase, vanaf 2015, plant de MIVB de bestelling van gasbussen met een levering vanaf 2016. De aankoop van gasbussen vergt ingrijpende aanpassingswerken op de site van Haren. Zo moet de onderhoudshal heropgebouwd worden om deze aan te passen aan een groter aantal gelede bussen en aan de normen om gasbussen te mogen herbergen. Er moeten ook twee gebouwen worden gesloopt en een terrein voor de stalling in openlucht worden ingericht. Hoewel gasbussen op lange termijn niet duurder uitkomen dan dieselbussen betekenen deze investeringswerken wel een extra budgettaire last gedurende de eerstkomende jaren. De financiering hiervan zal dus in het beheerscontract moeten voorzien worden.

Bron: MIVB

Lees meer over:

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven