De 9000-reeksen

In 2008 verdwijnen twee reeksen uit het Brusselse landschap. In dat jaar loopt de leasingtermijn van twee reeksen af, en beslist de MIVB om de aankoopopties niet te lichten.

Een eerste slachtoffer zijn de twaalf Mercedes-Benz Cito. Eind februari 2008 zijn ze allemaal verdwenen. In de plaats heeft Haren een tiental Van Hool A500 uit de garage Brel gekregen. Eind 2008 zijn er nog maar 35 A500 in dienst, waarvan Brel er 19 heeft en Haren 16.

De 8363 is één van de A500 die vanuit Brel naar Haren gaat. Hij voert hier een dienst uit op de lijn 64. Haren Rittwegerlaan. © M. Reps.

MIVB 8363

Een andere reeks waarvan de leasingtermijn ver afgelopen is, zijn de Van Hool AG300 8826-8857. Om deze te vervangen beslist de MIVB op 20 februari om maar liefst 52 Mercedes-Benz Citaro G II aan te kopen. Deze gaan naast lijn 71 (als vervanging van de AG300) ook op de lijn 66 ingezet worden. Omdat er in de 8000-reeks geen voldoende nummers meer beschikbaar zijn, snijdt deze nieuwe reeks nummers in de 9000-tallen aan: 9001-9052.

MIVB 9006 - Brussel Trierstraat.

MIVB 9006

De eerste nieuwe gelede (9009) verschijnt op 21 november op lijn 12. Eind december is de helft van de reeks al in dienst op lijnen 12, 21 en 63. Door het instromen van deze nieuwe reeks vestigt de MIVB een nieuw record wat het aantal bussen betreft: op 31 december 2008 zijn er 612 bussen in dienst. Het vorig record stond op 596 exemplaren op 30 juni 1979. Nadat in Delta de eerste Mercedes-Benz Citaro G II verschijnen, worden de AG300 naar Van Hool gebracht. Eind april 2009 is deze operatie afgerond. Delta brengt eind maart de laatste Mercedes-Benz in dienst.

Daarnaast beslist de MIVB ook om 70 gasbussen (9501-9570) te bestellen; deze bestelling zou uiteindelijk niet doorgaan.

Vanaf april 2008 zien we dat een deel Premiers terug naar Delta gaat. In december is de verdeling als volgt: 8500-8548 in Brel, het saldo (8549-8559) in Delta. Intussen zijn er ook enkele newA330 gemuteerd: Brel heeft de 8101-8178, Delta de 8179-8227.

Een tweede reeks Van Hool newA330

In mei 2009 bestelt de MIVB 189 Van Hool newA330, die reeks 9601-9789 gaan vormen. Hierdoor kunnen de laatste A500, de 20 gasbussen, 40 A300D1, 34 A300D2 en de volledige reeks Premier afgevoerd worden.

MIVB 9622 - Sint-Lambrechts-Woluwe Meilaan. © M. Reps.

MIVB 9622

Met wat vertraging komt de eerste newA330 eind december aan te Haren. De eerste komen half januari 2009 in dienst op de lijnen 29 en 65. Haren ontvangt de 9601-9676, het saldo gaat naar Brel.

De eerste slachtoffers van de komst van de newA330 worden de gasbussen, waarvan de eerste twee exemplaren al op 1 september 2009 afgevoerd worden (8690 en 8694). De laatste gasbus rijdt op 31 maart 2010 uit. Ondertussen hebben ook al een aantal A300 het veld moeten ruimen. De levering van de reeks 9601-9789 moet ook de gemiddelde parkleeftijd behouden worden. Haren behoudt de A300D2, Delta houdt de SB250 en Brel krijgt een aantal newA330. Deze komen (8180-8186) samen met lijn 54 vanuit Delta over.

De 8669 is één van de Van Hool A300 die in 2010 van Haren naar Brel gaat. Koekelberg Jacques Sermonlaan. © M. Reps.

MIVB 8669

De volgende maanden gaat het ritme van de nieuwe levering gepaard met het afvoeren van oudere bussen. Kleine verrassing is de mutatie van enkele Van Hool A300 vanuit Haren richting Brel begin mei. Eind juni 2010 bevinden er zich al elf A300 in deze garage, eind oktober al zestien. Nog in 2009 gaat lijn 98 (Helden-COOVI) van Delta naar Brel over, die van Delta de A308 8007-8009 krijgt.

MIVB 9739 - Anderlecht Westland Shopping. © M. Reps.

MIVB 9739

Brel stelt begin juli 2010 haar eerste Van Hool newA330 - uit de tweede reeks - in dienst op lijn 14. Dit betekent ook de zwanezang voor de reeks A500: de laatste dienst vanuit Brel met een A500 vindt op 26 november 2010 plaats. Enkel in Haren zijn er dan nog een aantal exemplaren in dienst.

Mutaties

Op 10 januari 2011 vinden enkele mutaties plaats: de newA330 8176-8184 gaan van Brel naar Delta. De Premiers 8550-8554, 8556 en 8558 maken te omgekeerde beweging; tien Premiers gaan naar Haren. De 8858-8867 worden met de 8868-8877 tussen Brel en Haren gewisseld om de kilometerstanden wat in evenwicht te brengen. Enkele Premiers worden buiten dienst gesteld; eind februari is al een derde van deze reeks al afgevoerd. De laatste Premier van Delta – 8551 – voert op 4 september 2011 zijn laatste dienst uit.

Op 22 februari 2011 gaan alle A300 vanuit Brel terug naar Haren, waar enkele exemplaren direct richting afvoer gaan. Maar intussen worden nog vier A500 – 8350, 8369, 8391, 8407 – in dienst gehouden. Maar uiteindelijk moeten ook deze het loodje erbij neerleggen: de 8350 maakt als laatste A500 zijn laatste ritten op 31 mei 2011. De A500 die de rijschool benut, worden intussen door A300 vervangen.

Tijdens werken aan het kruispunt Marlow leent Haren in de zomermaanden van 2011 enkele A300 aan Brel uit. Deze 8655 is er één van. © M. Reps.

MIVB 8655

De introductie van de nieuwe reeks newA330 volgt in 2011 het invoeren van het nieuwe Phoenix-systeem. Dit houdt ondermeer een nieuwe versie van de halte-aankondiging in. In april 2011 gaat het om lijnen 28 en 79 (Haren). De laatste Van Hool newA330 – 9786 – komt op 30 augustus van dat jaar op dienst. Op dat ogenblik telt het buspark 583 eenheden.

De verdere verjonging van het buspark

Nog maar net is de laatste Van Hool newA330 uit de reeks 9601-9789 geleverd, of de MIVB start op 8 december 2011 een procedure om constructeurs uit te kiezen voor een nieuwe bestelling.

Het gaat om studies, levering, het in dienst stellen en eventueel onderhoud van bussen in acht loten: standaard en gelede dieselbussen, standaard en gelede gasbussen, standaard en gelede hybride dieselbussen en midibusssen in diesel en hybride-diesel versie. Leasing wordt overwogen.

Tegelijk lekt het nieuws dat de MIVB op zoek zou gaan naar tweedehands bussen. Dit idee wordt een paar maand later terug losgelaten. Wel valt de beslissing om nieuwe minibusjes te kopen, omdat de huidige tot op de draad versleten zijn.

Op 10 april 2012 verschijnt een aanbesteding voor het leasen van vijf elektrische standaardbussen. Deze moeten uitgerust zijn met een lagevloer en voldoen aan de geldende Europese eisen. In december 2012 komt een elektrische bus van het merk BYD enkele dagen testrijden in Brussel.

In oktober valt de beslissing: er worden 172 nieuwe bussen aangekocht. De standaardbussen krijgen terug drie deuren, wat ook een optie kan zijn bij de gelede bussen (die er normaal altijd vier hebben). Het lot standaardbussen omvat 97 stuks, het lot gelede bussen 75. Verschillende constructeurs stellen in februari 2013 hun producten voor in Haren: Mercedes-Benz (Citaro C2, G C2), MAN (Lion’s City 12 en 18 meter), Iveco (GX317 hybride), Scania, Van Hool (newA330) en VDL (Citea SLF en de nieuwe Citea SLFA).

De beslissing valt in juni 2013: het wordt Mercedes-Benz. Tegen de beslissing om de gelede bussen bij deze constructeur te bestellen komt er verzet van VDL Bus. Uiteindelijk wordt de bestelling toch definitief aan Mercedes-Benz gegund: reeks 9101-9179 worden Citaro G C2, 9801-9893 wordt de standaardversie. De nieuwe bussen krijgen een luxueuze uitstraling, vergelijkbaar met de trams uit de 3000 en 4000 reeks: een vloer die op parket lijkt, lederen zitjes, LED-verlichting en meer halteknoppen.

Exit voor de A500SP

Ondertussen zijn in Haren op 21 maart 2012 de eerste twee A500SP afgevoerd. Later in 2012 worden nog een aantal exemplaren afgevoerd. In maart 2013 gaan de 8313, 8316-8317 naar de rijschool. Enkele A500SP krijgen in augustus een nieuwe blauwe livrei.

Ook deze 8325 werd ingezet op de trampendel op lijn 81. St-Pieters-Woluwe Montgomery. © Coll. M. Reps.

MIVB 8260

Ze zullen vooral ingezet worden op tramvervangend vervoer, maar soms ontsnapt er ook eentje op reguliere lijndienst. Het gaat om de 8304, 8325, 8329, 8306-8308, 8310, 8313, 8315, 8318, 8320-8321, 8324. Hun laatste inzet is de tramvervanging op de Tervurenlaan (tot 22 juli 2014). Begin september 2014 zijn alle blauwe A500 afgevoerd.

De 8564 verhuist van Delta naar Brel. We zien hem hier nabij het metrostation Veeweide in Anderlecht. Brel zet de overgekomen SB250 vooral in op lijnen 46, 49, 50, 87 en 89. © Coll. M. Reps.

MIVB 8564

Ondertussen is ook al de helft van de Van Hool A300-reeksen afgevoerd. Er vinden ook nog enkele mutaties plaats in september 2013: de 8130-8146 gaan van Brel naar Delta, de SB250 8560-8579 van Delta naar Brel, dit om de oude reeksen over alle remises te verdelen.

Een nieuwe busremise

In 2013 rijpen ook de plannen om een vierde busremise te bouwen, die de lijnen 27, 49, 50, 54 en 78 zou bedienen. Deze zal de naam Klein Eiland krijgen (eerst was Hermes naar voor geschoven), en komt op de vroegere terreinen van ABX aan de Industrielaan.

Op deze nieuwe remise worden op 23 juni 2014 de nieuwe busreeksen voorgesteld. Midden december 2014 worden een aantal Citaro G II vanuit Brel naar hier overgeplaatst.

De nieuwe stalling werd op maandag 23 februari 2015 in dienst genomen. De bedoeling is dat er op termijn een goeie 120 standaard en 60 gelede bussen gestald worden. Als eerste nam het alle diensten van lijn 48, en een aantal diensten van lijn 78 en 95 over van Brel, en enkele ritten op lijnen 29 en 63 van Haren.

Het einde van de A308

Door het instromen van de nieuwe bussen gaan ook de A308 verdwijnen van lijnen 17, 75, 76, 77 en 98. Wel blijven ze nog rijden op lijn 22 zolang het traject niet voor standaardbussen aangepast is. Hiervoor blijven acht exemplaren in dienst. In oktober en november 2014 worden de meeste A308 – behalve zes exemplaren – afgevoerd. Deze zes exemplaren rijden begin 2016 nog steeds op lijn 22.

De nieuwe reeksen stromen in

Begin 2014 volgt een bestelling voor 12 nieuwe minibusjes van het type Springer 33 bij Mercedes-Benz. Het vervoer van mindervaliden krijgt tegelijk de nieuwe naam « TaxiBus ». Van de oude busjes krijgt enkel nog de 8939 de nieuwe grijze kleurstelling bij de voorstelling van het project. De nieuwe busjes worden op 29 september in dienst genomen. Ze vormen de reeks 9901-9912.

De TaxiBus 9905 op de Waterloosesteenweg te Ukkel.

MIVB 8260

Op 1 september 2014 maken de nieuwe Mercedes-bussen hun entrée, eerst op lijnen 29 (standaard) en 63 (geleed). Het groter aandeel gelede bussen zorgt ervoor dat ze nu ook ingezet kunnen worden op andere lijnen die met een stijgende reizigersgroei te maken krijgen, zoals 48 en 53. Ook op die 1ste september gaat lijn 80 deels naar Delta, en verschuift lijn 88 van Brel naar Haren.

MIVB 9143 - Brussel Paleizenplein.

MIVB 8260

Eind 2014 zijn alle nieuwe Mercedes bussen geleverd, de laatste komen begin 2015 in dienst. De nieuwe gelede bussen verschijnen ondermeer op lijnen 66 (22.09), 87 (03.11), de standaardbussen op lijnen 28 en 79 (29 september), 59 (21 oktober). Op enkele lijnen kunnen op die manier ook de frequenties opgetrokken worden.

MIVB 9843 - Brussel Regentlaan.

MIVB 8260

Ondertussen vinden ook nog enkele mutaties plaats: half enkele newA330 uit de 81-82-reeks vanuit Haren naar Delta, terwijl de een aantal Citaro G II newA330 uit de 9000-reeksen van Haren naar Brel gaan. Het afvoeren van de A300 reeksen gaat gestaag verder: begin 2016 zijn er nog een vijftigtal in dienst, en gebruikt de rijschool acht exemplaren.

Vanaf 2016 krijgen de eerste reeksen newA330 en Citaro G II een opfrissing van het interieur.

In het budget van het Brusselse gewest wordt 126 miljoen euro vrijgemaakt om 235 nieuwe bussen aan te kopen: 112 zijn nodig om de uitbreidingen in het nieuwe busplan te realiseren, de overige 123 om de oudere reeksen te vervangen. De huidige verdeelsleutel ligt bij 90 standaard- en 145 gelede bussen. In mei 2016 raakt bekend dat het om hybride bussen zal gaan. Tegelijk oppert het gewest de wens om tegen 2030 over een volledige groene - elektrisch aangedreven - busvloot te beschikken.

Daarnaast maakt de Brusselse regering 29,7 miljoen euro vrij om drie lijnen tegen 2018-2019 volledig elektrisch uit te baten. Het gaat om twee bestaande buslijnen (waar ondermeer lijn 71 wel eens voor in aanmerking zou kunnen komen) en een nieuwe shuttledienst die het centrum van Brussel zal verbinden met de Zavel en Louisa.

Vanaf 1 september 2016 worden enkele lijnen door een andere stelplaats uitgebaat. Lijnen 28, 76 en 77 verschuiven van Haren naar Delta, lijn 38 wordt - naast Delta - nu ook door Klein Eiland uitgebaat. Lijn 43 gaat van Delta naar Klein Eiland. Lijnen 46 en 49 worden naast Brel ook door Klein Eiland gereden. Op lijn 63 vind je enkel nog Harense bussen, op lijn 78 enkel nog bussen van Klein Eiland en op lijn 88 enkel die van de garage Brel.

Bus 9862 verhuist van Haren naar Klein-Eiland. Deze garage krijgt sinds 1 september 2016 diensten op ondermeer lijn 38. Brussel Paleizenplein. © M. Reps.

MIVB 8564

Hiervoor worden ook enkele mutaties doorgevoerd: de newA330 8141-8143 gaan van Delta naar Brel, de Citaro G II 9019-9022 van Haren naar Delta, de Citaro G C2 9158-9170 van Klein-Eiland naar Haren, de newA330 9753-9754 van Brel naar Haren en de Citaro C2 9834-9866 van Haren naar Klein-Eiland.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven