De eerste Van Hool-FIAT jaren

De laatste Brossel bussen waren geen succes. Daarom kijkt de MIVB richting Van Hool, dat in 1963 zijn nieuwe zelfdragende bus - type 420H - voorgesteld had.

Als proef bestelt de MIVB tien bussen van het type 420HA St.2, uitgerust met een FIAT-motor. De levering van deze reeks 8357-8366 vindt plaats tussen oktober en december 1963. Kort na de levering van de eerste bus, plaatst de maatschappij een vervolgorder van 50 stuks. Deze 8367-8416 worden tussen november 1963 en maart 1964 geleverd.

Bus 8359 op weg naar zijn eindpunt aan de Churchillaan te Ukkel. © R. Temmerman.

MIVB 8359

Toonde het koetswerk van de eerste reeks nog verwantschap met de oudere reeksen, dan wordt dit design verlaten bij de nieuwe reeks. Het model doet sterk denken aan het 682-type. Nieuw is ook de dubbele instapdeur. Om een onderscheid te maken tussen beide reeksen, geeft de MIVB hen de bijnamen Fiat 1 en Fiat 2.

Omdat Van Hool vertraging maakt tijdens de levering van de Fiat 2-reeks, legt de MIVB de constructeur een boete op, die bestaat uit het leveren van vier extra bussen (8417-8420).

Bus 8415 wacht op zijn vertrek aan het kerkhof van Ganshoren. Lijn 86 zou sneuvelen in de grote herstructurering van 1967-1968. Op 9 januari 1968 komt lijn 87 (Max Smallaan-Beurs) in de plaats. © Coll. M. Reps.

MIVB 8415

De twee reeksen Fiat bussen worden gestald te Frontispice. Hierdoor kunnen de Brossel A96 naar Molenbeek verhuizen. We zien ook dat een bepaald type bus niet langer aan een bepaalde lijn verbonden is. We kunnen dus alle types op alle lijnen zien, behalve de oudste Brossels (AB6DS) die enkel nog op lijn 54 rijden, de Mack-reeks op lijnen 49 en 50 en de prototypes (8900) op de lijnen die ze op de filmrol hebben staan.

Einde van de trolleybus

Op 15 februari 1964 rijdt de laatste trolleybus de garage aan de Leuvensesteenweg binnen en komt een einde aan 25 jaar trolleybus in Brussel. Tegelijk voert de MIVB ook de laatste resterende Brossel AB6DS af. Enkel de 515 blijft nog in dienst als rijschoolbus. De uitbating van lijn 54 gaat naar de garages Brogniez en Leuvensesteenweg - dat Brossel A98 DAR 8306-8340 krijgt. Tegelijk vinden nog enkele mutaties plaats.

In april 1968 zien we op het Luxemburgplein bus 8321 een beperkte dienst uitvoeren op lijn 54. © Coll. M. Reps.

MIVB 8321

In mei-juni 1965 levert Van Hool wel nog de vier extra 420HA St.2 zoals overeengekomen in de boeteclausule. Ook worden de acht bussen uit de reeks 8900 aangekocht. Tot dan huurde de MIVB deze bussen. In december 1965 worden de twee Mercedes-Benz O 322 naar Vandermeeren gemuteerd.

De grote herstructurering van 1967-1968

In 1967 stelt de MIVB een plan voor dat het net grondig zou veranderen. Het plan telt zes fases die in totaal zes maanden (tot april 1968) zouden duren. Het doel was een einde maken aan dubbele bedieningen, om zo de frequenties te verhogen. Het zou het einde betekenen van veel overstapvrije verbindingen. In de eerste vijf fases ondergaat vooral het tramnet wijzigingen. De grootste veranderingen in het busnet vinden plaats in de laatste fase.

Door het invoeren van nieuwe lijnen, veranderen van andere lijnen worden ook de filmrollen aangepast - behalve voor de Büssing en Magirus-Deutz bussen uit de reeks 8900.

Eén van de nieuwe lijnen die tijdens de grote herstructurering ontstond, was lijn 95 (Beurs-Bosvoorde), die een deel van lijn 17 (Munt-Bosvoorde). Aan het eindpunt te Bosvoorde staan de 8280 en 8285, die de film van de beperkte ritten (Koningsplein-Keym) voert. © Coll. M. Reps.

MIVB 8285

Fiat 3

Door de verbussing van lijn 28 en de op til zijnde verbussing van de 63 en 76 heeft de MIVB opnieuw extra bussen nodig. Tussen oktober 69 en juni 1970 levert Van Hool 63 420HAU St.9 met Fiat motor aan de MIVB. De techniek van deze « Fiat 3 » is identiek aan de vorige. Wel zijn enkele nieuwe snufjes voorzien : een dubbele instapdeur met een verlaagde vloer waarna de vloer licht hellend naar achter gaat - zodat deze volledig vlak wordt. Het worden ook de eerste bussen waarin afstempelmachines voorzien zijn.

De bussen krijgen de nummers 8421-8483 en komen in de remise Vandermeeren te staan. Zo kan Vandermeeren zich in de loop van 1970 ontdoen van de Brossel A98 8251-8272 die naar de Leuvensesteenweg verhuizen. Daar had men extra bussen nodig na de verbussing van lijnen 63 en 76.

Door de komst van de extra bussen huurt de MIVB nabij de garage Vandermeeren een terrein van de Buurtspoorwegen, waar tot dan een onderstation voor de buurtlijn naar Ninove stond.

Lijn 103 vervangt op 4 januari 1968 tramlijn 75 tussen Meir en Neerpede. Te Meir zien we in maart 1970 bus 8449. Deze lijn 103 zou op 5 januari 1971 « opgeslokt » worden door lijn 76, die aldus zijn eindpunt in Anderlecht verlegd zag van Meir nar Neerpede. © Coll. M. Reps.

MIVB 8449

De komst van de premetro

Op 25 november 1969 wordt het eerste baanvak van de premetro - tussen St-Katelijne en Schuman - ingehuldigd. Tegelijk wordt tramlijn 28 (Munt-St-Lambrechts-Woluwe) verbust. Het daaropvolgende jaar gaan ook tramlijnen 63 (Scheut-Meiser) en 76 (Meir-Meiser) voor de bijl, de vervangende buslijnen worden verlengd tot het kerkhof van Brussel.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven