De hoogdagen van de FIAT-reeksen

Aan het begin van de jaren zeventig bereiken de bussen uit de eerste generatie stilaan het einde van hun carrière. Zo voldoen de eerste vier reeksen (8001-8060) niet meer aan het concept van de moderne bus. Voor de reeks Mack bussen wordt het bovendien alsmaar moeilijker om aan reserveonderdelen te geraken.

Daarom stelt de MIVB een plan op om in eerste instantie deze reeksen, en de twee reeksen Brossel A96 en A98 te vervangen (reeksen 8061-8151). De vernieuwing zou in een periode van drie jaar voltooid moeten zijn.

Van Hool stelt de MIVB een verbeterde versie van zijn Fiat 3 voor en sleept zo het order binnen. De Fiat-motor is vernieuwd, de automatische gangwissel is nu standaard ingebouwd en de vering is volledig pneumatisch. Bij het instappen is de linkerdeur voorzien voor de abonnees en kaarthouders, terwijl de rechterdeur voorbehouden is voor reizigers zonder vervoerbewijs. Door een lichte hellingsgraad van voor naar achter beschikken de nieuwe bussen over een volledig vlakke vloer. Uiterlijk lijken ze op de Fiat 3 reeks.

Om zo snel mogelijk de vier proefreeksen te vervangen, worden 60 bussen van het type 409AU 9 besteld. Een eerste deel van vijftien exemplaren wordt tussen januari en juli 1972 in de garage Vandermeeren geleverd. Dit worden de zogenaamde Fiat 4 - reeks 8516-8530. De nummers 8501-8515 worden voorbehouden voor een nog te bestellen reeks, die andere kenmerken zou krijgen.

Lijn 27 ontstond in maart 1958 als Munt-Kapelleveld. Toen in september 1976 de metro tot Tomberg ging rijden, werd de lijn tot dit punt ingekort. De andere terminus kwam bij de klinieken van de UCL. Aan de halte Tomberg staat de 8519. Bij de verlenging van de metro tot Alma (mei 1982) zou de lijn sneuvelen. © Coll. M. Reps.

MIVB 8519

Uiteindelijk het tweede lot van vijftien bussen (8501-8515) uitgerust met een Leyland O680 motor. Ook deze worden - tussen juli en september 1972 - aan de garage Vandermeeren geleverd.

Op 20 juni 1970 werd het eindpunt van lijn 87 van de St-Ceciliakerk tot de Maria Van Hongarijelaan doorgetrokken. De lijn bediende sinds dat jaar ook het premetrostation St-Katelijne. © Coll. M. Reps.

MIVB 8508

De levering van het laatste lot van dertig bussen vindt plaats tussen oktober en december 1972 in de remise Vandermeeren. Deze worden opnieuw met de zwaardere Fiat-motor uitgerust. Deze reeks 8531-8560 is technisch identiek aan de 8516-8530. Omdat Van Hool het op dat ogenblik redelijk druk had, besliste de constructeur om ze in onderaanneming te laten bouwen bij Jonckheere. Qua uiterlijk zijn er maar enkele kleine verschillen zichtbaar.

De dertig Fiat 4 die door Jonckheere gebouwd werden, waren aan het dubbele logo te herkennen. Bus 8544 passeert de Heilig-Hartkerk te St-Lambrechts-Woluwe. © Coll. M. Reps.

MIVB 8544

Tijdens deze levering vinden enkele mutaties plaats. Door het invoeren van een nieuwe lijn 71 verschuiven de Fiat 3 8469-8483 vanuit Vandermeeren naar Elsene en schuift Elsene de 8221-8235 terug naar Vandermeeren. Na de levering van de Fiat 4 schuift Vandermeeren de A98 DAR 8296-8305 door naar Brogniez.

Vanaf januari 1973 kan de MIVB starten met het afvoeren van de oudste reeksen. Als eerste zijn de 15 Mack bussen (8046-8060) aan de beurt. Nadien volgen de dertig Brossel A96 (8016-8045, januari-april) en de Büssing (8001-8015, maart-mei). Ook wordt de rijschoolbus 515 - een Brossel AB6DS afgevoerd omdat bussen met een manuele versnellingsbak niet meer voorkomen in het buspark. Als rijschoolbus volgt de Büssing 8010 hem op.

Fiat 5

De tweede etappe in de vernieuwing van het wagenpark bestaat uit de vervanging van de negentig Brossels die kort voor Expo '58 aangekocht werden (reeksen 8061-8150).

De MIVB kiest opnieuw voor de Van Hool 409AU 9. Maar liefst 105 bussen - die reeks 8561-8665 gaan vormen - worden tussen februari 1973 en februari 1974 geleverd. Vandermeeren neemt er 45 af, het saldo gaat naar Brogniez om aldaar de afgevoerde Brossels te vervangen.

De 8602 in de Etterbeekse Graystraat. Lijn 59 (St-Vincentius-Elsene Ziekenhuis) ontstond op 29 januari 1975 als hernummering van lijn 5 © Coll. M. Reps.

MIVB 8602

De laatste bus - 8665 - ziet er iets anders uit: de zijfilmkast wordt in het dak ingewerkt. Ook wordt de binnenverlichting boven de ramen geplaatst.

Om alle nieuwe bussen te kunnen plaatsen, wordt de garage Vandermeeren nogmaals uitgebreid.

Door de levering van de Fiat 5 te Vandermeeren, het afvoeren van de oudste Brossels in Brogniez en Elsene en de mutatie van Brossel A98 DARV vanuit Vandermeeren naar deze twee garages wordt het park qua leeftijd terug gelijkwaardig verdeeld tussen deze garages. Ook worden de twee Mercedes-Benz O 322 terug naar Frontispice gestuurd, waar ze vanaf nu enkel nog maar speciale diensten gaan uitvoeren.

Fiat 6

De MIVB bestelt in 1974 een laatste reeks Fiat bussen bij Van Hool. Deze 8666-8765 komen integraal in Vandermeeren terecht. Door de komst van deze Fiat 6 kunnen de laatste Brossel A99 DAR/Van Hool en de A98 DARV/Jonckheere afgevoerd worden. De nieuwe reeks is van het type 409 AU 93, een verdere uitwerking van het AU 9 type. De zijfilm is nu in het dak ingewerkt en binnenin is de verlichting nu boven de ramen uitgewerkt. De reeks 8666-8765 en wordt geleverd tussen november 1974 en juli 1975.

De 8602 staat bij de tijdelijke halte van lijn 53 in Mariëndaal. Vanaf 16 februari 1982 werd lijn 53 vanuit de Heembeekstraat tot deze halte verlengd. © Coll. M. Reps.

MIVB 8705

Nadat de Fiat 3 8454-8462 al in januari 1974 vanuit Vandermeeren naar Elsene gegaan zijn, volgen tussen november 1974 en januari 1975 de 8441-8453 dezelfde weg. Zo kunnen in Elsene de laatste Brossel A99 DAR afgevoerd worden.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven