Drie proefreeksen in 1962

Tot nu toe had de MIVB vooral ervaring met chassis (voorzien van een motor) waarop een koetswerk gebouwd werd, dit door verschillende constructeurs. Een uitzondering vormt de reeks Mack-bussen.

In de vroege jaren zestig wint het principe van het zelfdragend koetswerk terrein. Enkele jaren daarvoor had Van Hool - in samenwerking met FIAT - zijn 682 voorgesteld. Door de lichtere constructie van een zelfdragend koetswerk ligt het verbruik ook veel lager.

De MIVB, die nog steeds haar wagenpark verder wil uitbreiden, beslist om acht bussen met een zelfdragend koetswerk te huren. Drie constructeurs worden aangeschreven.

Als eerste levert Automiesse drie Büssing Senator 12RUH 7H, die de nummers 8901-8903 krijgen. Büssing had in 1959 zijn zelfdragende bus voorgesteld. De Senator was uitgerust met een Büssing U7-underfloormotor die zich achteraan bevond. De 12 geeft aan dat er 12 zitrijen voorzien zijn.

De 8903 voert een dienst uit op lijn 5. Elsene, Lesbroussartstraat, september 1962. © L. Bollen.

MIVB 8903

In april en mei 1962 komen drie Magirus Saturn II aan te Frontispice. Ze krijgen de nummers 8911-8913. Het Saturn II-model kwam in 1957 op de markt. De ophanging met luchtvering vestigde de reputatie van Magirus-Deutz. De motor was een luchtgekoelde Deutz F6L614 V6 van 125 pk.

Bus 8913 komt de Koloniënstraat uitgereden, op weg naar de Munt. © Coll. M. Reps.

MIVB 8913

Tot slot levert Matinauto - de invoerder van Mercedes-Benz in België - in dezelfde periode twee Mercedes O 322 aan de MIVB. Deze levering kadert in een grotere levering. (voetnoot: 2 naar NMVB, zes naar MIVG).

Omdat de filmkasten andere afmetingen hebben, komen er slechts een aantal lijnen voor op de speciaal vervaardigde films: 5, 65, 85, 86 en 89.

Op het Koningsplein zien we bus 8921 op lijn 85. © Coll. M. Reps.

MIVB 8921

Door de levering van deze bussen vinden er ook mutaties plaats in de drie jongste Brossel reeksen. Eind september 1962 zien we een goede verdeling van deze bussen. De A98 DAR/Jonckheere vinden we volledig terug in Elsene, terwijl de A98 DAR/Van Hool evenwichtig verdeeld zijn tussen alle garages.

Het antwoord van Brossel

Brossel voelt de bui al hangen en stelt een chassis voor dat ongeveer een vierde minder weegt dan zijn oudere modellen. Tevens wordt het iets langer. Van de A98 DARV met een gewicht van ongeveer 10 ton gaat het naar een A92 DARV met een tarra van 7,6 ton. Zo kan ook de lichtere Leyland O400 motor ingebouwd worden.

De MIVB bestelt 15 exemplaren van dit type die tussen februari en mei 1963 geleverd worden als de reeks 8341-8355. Ze worden gestald te Frontispice. Als proef krijgen de laatste drie exemplaren een half-pneumatische ophanging.

In de Auguste Ortsstraat wacht bus 8352 op zijn vertrek. We schrijven mei 1963. © Coll. L. Bollen.

MIVB 8352

Maar in de praktijk blijkt de lichtere motor niet zo mee te vallen. Daarom worden ze vooral ingezet op « vlakke » lijnen zoals 86 en 89.

Dit waren de laatste Brossels voor de MIVB. Nadien ligt de weg open voor de combinatie Van Hool-FIAT.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven