MIVB test een elektrische bus

De MIVB test gedurende twee maanden een elektrische bus in de straten van Brussel. Deze technische test zonder reizigers moet een beeld geven van de autonomie van de batterij, van de technische aspecten, het kostenplaatje en de nodige infrastructuur. Vanaf 2015 mag de MIVB geen dieselbussen meer bestellen.

Vanaf maandag 10 december tot begin februari, rijdt een elektrische bus door de straten van Brussel. Dat gebeurt zonder reizigers omdat er meetapparatuur aan boord is en omdat er uitrustingen onder spanning blootliggen om de metingen te kunnen uitvoeren. Het doorsnee-gewicht van een bus met reizigers wordt tijdens de tests nagebootst met een lading zandzakjes.

De testbus van BYD, © MIVB.

De bus is herkenbaar aan grote zelfklevers met het opschrift “De MIVB test deze elektrische bus voor uw toekomst”.

“De MIVB bereidt zich vandaag al voor op de mobiliteit van morgen”, zegt Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB. “Dat is normaal omdat een openbaarvervoersnet van de grootte van een nationale en Europese hoofdstad zoals Brussel niet op één dag wordt gebouwd. Dat moet je op lange termijn plannen en anticiperen op de noden van de klanten en de evolutie van de technologie. Bovendien hebben we ons geëngageerd om vanaf 2015 geen dieselbussen meer te bestellen. Daarom schuimen we actief de markt af om alternatieven te vinden.”

Waar rijdt de bus?

Om de autonomie van de batterij te kunnen testen koos de MIVB voor een parcours dat representatief is voor het hele net: lijnen 38, 48, 53 en 64. Voor zover de batterij het toelaat, rijdt de bus van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. In het weekend worden er tests uitgevoerd op de landingsbaan van de militaire luchthaven van Bevekom.

Uitvoerige tests

De MIVB test de bus uitvoerig. Er wordt in eerste instantie nagegaan wat de autonomie is van de batterij. De constructeur van deze bus maakt zich sterk dat het voertuig 250 kilometer kan rijden zonder de batterij te herladen. Dat zal de MIVB aan de realiteit toetsen op het net. Voorts wordt bekeken of er eventueel technische obstakels zijn om de bus te laten rijden in Brussel en of er bepaalde bijkomende infrastructuur nodig is om deze technologie te gebruiken. Ook een berekening van de Life Cycle Cost staat op het programma.

De MIVB houdt de markt van de duurzame bussen voortdurend in de gaten. De huidige bussen beantwoorden allemaal aan de strengste milieunormen inzake uitstoot.

Bron: persbericht MIVB

Lees meer over:

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven