Renault R312

Op het einde van de jaren 1970 beslist Renault om onderzoek te richten naar bussen met een lagere vloer, dit om de SC10 te vervangen. Uiteindelijk komt men uit op een bus met een vloerhoogte van 550mm.

In 1985 worden enkele prototypes van deze bus voorgesteld als R312 (3 deurs, 12 meter) die een vlakke vloer kennen over de hele lengte van de bus. Zoals meestal het geval was bij nieuwe bussen van Renault, worden deze protypes bij de RATP getest.

Om de vloer te verlagen hebben de ingenieurs een redelijk makkelijke oplossing bedacht. De bus werd iets langer zodat de motor achteraan in een apart compartiment geplaatst kon worden. Zo kon ook achterin een platform bekomen worden.

TEC Charleroi 7509.

TEC Charleroi 7509

In 1987 wordt de bus in productie genomen. De belangrijkste klant wordt de RATP die zo'n 1600 eenheden van de in totaal 4000 geproduceerde afneemt.

De R312 heeft een redelijk hoekig uitzicht. Dit wordt nog versterkt door de brede ramen en de redelijk kleine wielen. Door de positie van de motor vinden we aan de achterzijde van de bus een klein raampje dat nog iets naar het dak toeloopt. Een andere opvallend iets aan deze bus is dat de zitjes binnenin niet op een platform staan maar vasthangen aan de carrosserie.

TEC Luik-Verviers 5.663.

TEC Luik-Verviers 5.663

In 1993 moest de SRWT nieuwe bussen bestellen. Uiteindelijk werd voor Renault en de R312 gekozen, op voorwaarde dat de bussen in België geassembleerd werden (bij EMI in Aubange). De order werd met het nodige tumult uitgevoerd, herinneren we maar aan de rechtszaken door Van Hool, dat zich benadeeld voelde. Vermelden we nog dat de meeste Renault bussen slechts afgewerkt werden bij EMI. Tussen 1994 en 1996 werden 315 bussen, en werden ze als volgt verdeeld : 55 (Henegouwen, reeks 3650-3704), 34 (Namen, reeks 4900-4933), 138 (Luik, reeks 5.562-5.699), 42 (Waals-Brabant, reeksen 6600-6610, 6620-6630 en 6640-6659) en 41 (Charleroi, reeks 7501-7541). Anno 2016 blijven enkel nog wat exemplaren in Luik en Waals-Brabant rijden.

Bronnen:

  • Eigen documentatie

Lees meer over

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven