Rondrit Vlaams-Brabant: Van Hool AG500 en AG300

We trekken op 9 oktober naar de Brusselse Noordrand voor een rit met een typische reeks geledes die het Vlaams-Brabantse landschap jarenlang kleuren: de Van Hool AG500 uit de reeks 3774-3794. Daarnaast mag ook een gemuteerde Oost-Vlaamse AG300 niet ontbreken.

De reeks 3774-3794 werd in 1999 tussen Limburg (3774-3780) en Vlaams-Brabant verdeeld. In Brabant gingen de bussen naar de stelplaatsen van Grimbergen (3781-3786) en Asse (3787-3794). In deze laatste stelplaats brandden de 3789 en 3792 in oktober 2001 uit. Na de verschuiving van Van Hool AG500 uit de reeks 4139-4157 vanuit Tielt-Winge naar Asse, gingen de 3787-3794 in de herfst van 2004 naar Grimbergen. Eén AG500 bleef nog even in Asse achter. In de loop van 2011 verhuizen ze naar de stelplaats van Haacht.

In september 2013 verhuizen een aantal stuks (3782-3785) naar Leuven. Ook staan er steevast een aantal exemplaren in de stelplaats van Vilvoorde. Het saldo staat nog steeds te Haacht. Wellicht moeten ze binnenkort het veld ruimen.

We starten de rit bij één van de herkenningspunten van Brussel, de Basiliek van Koekelberg, of voluit de Nationale Basiliek van het Heilig Hart. In 1905 werd met de bouw begonnen, om pas in 1951 ingewijd te worden. Het initiatief voor de bouw kwam van koning Leopold II, die stikjaloers was op Parijs en zijn Sacré-Coeur.

We vervolgen onze weg naar Groot-Bijgaarden. Met op de achtergrond de Heilige Familiekerk filmen we lijn 214. Enkele ritten zijn beperkt tot het metrostation Simonis.

De derde kerk van de dag is de Sint-Egidiuskerk van Groot-Bijgaarden. We volgen vanaf hier lijn 820, een tangentlijn omheen het noorden van Brussel, die de stelplaats van Dilbeek, via Groot-Bijgaarden, Zellik, Wemmel, het AZ VUB in Jette, Grimbergen en Vilvoorde met Zaventem verbindt.

Iets verder rijden we over de brug die spoorlijn 50 overspant. Groot-Bijgaarden Elzenstraat.

Een mooi bucolisch landschap in de buurt van Aalst. Met op de achtergrond de Sint-Amanduskerk volgen we lijn 213 doorheen de Dom Modest van Asschelaan in Erembodegem. Geboren als Alfons Van Assche in Erembodegem, was hij abt van de Sint-Pietersabdij van Steenbrugge te Assebroek

Naast de twee stopdiensten - 213 en 214 - is er ook een sneldienst tussen Aalst en Brussel in de spitsuren. Dit is lijn 212 die we hier eventjes filmen in het centrum van Asse.

Kasseien en een landelijke omgeving in Asse, Varent. Lijn 215 ontstond in januari 2006 als hernummering van de marktdienst Asse-Essene en enkele beperkte ritten van lijn 214 tot Asse-ter-Heide. Nu kent de lijn enkel nog een bediening in functie van de lokale scholen.

Tijdens de bosrijke afdaling naar Ternat, komen we Herberg De Koekoek tegen. Het gebouw uit 1873 ademt nog steeds de sfeer van de authentieke herberg uit. Asse Edingsebaan.

Een laatste kiekje met de 3793 maken we in de bedrijvenzone van Kobbegem. Tot september jl. maakten enkele ritten van lijnen 213 en 214 hier een lusje.

Na de middagpauze ruilen we de AG500 3793 voor de Van Hool AG300 3407. Deze maakt deel uit van de reeks 3407-3421 die tussen juni en november 1997 geleverd in de stelplaatsen van Gentbrugge (3407-3416) en Oostende (3417-3421). De Oostendse exemplaren waren begin 2015 allemaal afgevoerd. Ondertussen waren in november 2014 de Gentse 3407 en 3409 naar Brabant gemuteerd, gevolgd door de 3409 in februari 2015. Daar mochten ze in verschillende stelplaatsen opdraven. Zo belandt de 3407 in Grimbergen.

De schoolritten naar de Campus Wemmel op lijn 246 kregen in januari 2012 het nummer 532 toebedeeld. En sinds 1 september 2015 bedient ook de nieuwe lijn 543 deze Campus. Deze voert naar Merchtem en moest een aantal zwaar belaste ritten van de belbus Merchtem.

Lijn 246 ontstond in juli 2004 als hernummering van lijn BW (Brussel-Wemmel). De lijn werd eind augustus 2015 afgeschaft. Aan het voormalige eindpunt in de H. De Keersmaeckerslaan nemen we onderstaande foto.

Twee zaken uit het - bijna - verleden. Lijn 233 nam in 1997 de lijn H over, en verbond Brussel via Meise met Humbeek. De lijn werd in januari 2016 afgeschaft. Douwe Egberts in Grimbergen is bijna verleden tijd. De productie zou er in januari 2017 stopgezet worden. We bevinden ons nabij het gehucht Potaarde.

Met lijn 230 rijden we de Humbeekbrug over. Deze lijn ontstond in juni 1997 door het omnummeren van de oude lijn G. De Humbeekbrug werd in 1968 gebouwd over het Zeekanaal Brussel-Schelde, en heeft een beweegbaar gedeelte.

We verlaten de Verbrande Brug en filmen lijn 232. Deze lijn start hier en rijdt via Het Voor naar Brussel-Noord. De Verbrande Brug is een hefbrug nabij het gelijknamige gehucht. Ze werd gebouwd in 1968 heeft een metalen beweegbaar gedeelte.

We blijven nog even bij het thema &laquo brug ». Met de Europabrug van Vilvoorde op de achtergrond denderden we de Rubensstraat af. De brug werd gebouwd in 1972 en heeft een metalen beweegbaar gedeelte. Oorspronkelijk waren er vier rijstroken voorzien. In 2004 werden deze omgevormd tot één busstrook richting Vilvoorde-centrum, twee normale rijstroken en één wisselstrook ertussen (wisselend gebruikt voor het verkeer richting Vilvoorde-centrum of Grimbergen).

Nabij de voetgangersbrug tussen de Heizel en Parking C komt de reguliere 820 - uitgevoerd met een Van Hool newA360 - ons voorbijsteken.

Als uitsmijter nog deze foto van onze AG300 met het Atomium op de achtergrond.

Met dank aan NostalBus, De Lijn Vlaams-Brabant, stelplaats Grimbergen en de aanwezige chauffeurs voor een zéér geslaagde dag!

Lees meer over:

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven