Solaris biedt een BHNS pakket aan

Solaris biedt nu ook een zogenaamde BHNS-versie aan van zijn Urbino stadsbus, aangepast aan de eisen van Franse vervoersbedrijven. Een eerste demomodel is te zien in de Parijse banlieue.

De bus wordt de komende maanden in Parijs getest.

Het opvallende front is gebaseerd op de recent voorgestelde Tramino lagevloertram. Het nieuwe concept is gebaseerd op het Franse BHNS (Bus à haut niveau de service) concept, en werd in samenwerking met het Syndicat des Transports d'Ile de France (STIF) en Transdev ontwikkeld.

BHNS is een aanpak om de aantrekkelijkheid van de bus te verhogen, dit door een aangepaste look van de voertuigen. Waar mogelijk worden ze op aparte buslanen ingezet, waardoor ze sterk aan een Bus Rapid Transit (BRT) systeem doen denken.

Het design is wel apart te noemen.

Solaris BHNS

De nieuwe Urbino BHNS heeft een dynamisch nieuw front, afgeleid van de Tramino lagevloertram. Heirin zit een camera voor het Siemens Optiguide geleidingssysteem. Door het gebruik van super-single banden op de tweede as, kon de gang tot 850 mm verbreed worden, zodat rolstoelen en kinderwagens makkelijker door kunnen. Passagiers genieten van een ruim interieur, dankzij een nieuw verlichtingsconcept met verlichte dakpanelen en een doorzichtige geleding. Realtime informatie is beschikbaar via hoge-resolutieschermen.

Het BHNS design kunnen met verschillende milieuvriendelijke aandrijvingen gecombineerd worden, met inbegrip van de diverse hybride oplossingen die Solaris in huis heeft.

Binnenin valt de verlichting in de dakpanelen op.

Solaris BHNS

STIF en Transdev zullen de nieuwe bus testen in de Parijse banlieue. STIF zal de komende jaren een netwerk van BHNS lijnen uitbouwen onder de T Zen noemer. Deze nieuwe lijnen zullen zorgen voor een vlotte verplaatsing in de Parijse voorsteden en een vlotte overstap op de metro en RER geven.

Lees meer over:

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven