Solaris Urbino 18 Hybrid

Solaris heeft de eerste exemplaren afgeleverd van haar vernieuwde generatie hybride bussen van het type Urbino 18. Deze gebruiken een kleinere dieselmotor wat de efficiëntie nog verhoogt.

De hybride gelede bus van Solaris, die twee jaar terug voorgesteld werden, is te vinden in Dresden, Leipzig, Bochum (Duitsland) en Lenzburg (Zwitserland). Door het intensieve gebruik in het passagiersverkeer heeft Solaris feedback gekregen voor de verdere evolutie van hybride stadsbussen.

De nieuwe Solaris Urbino 18 Hybrid

Het was vooral de dieselmotor (met een vermogen van 330 pk) die soms te zwaar bleek te zijn. Zo werd ook de beoogde mindering van het brandstofverbruik ook niet verwezenlijkt. En, alhoewel de plaatsing van de aandrijving in de trekker van de bus beter leek wat de verdeling van het gewicht van de bus betrof, toch verkozen de meeste exploitanten en meer traditionele plaatsing.

Al deze argumenten werden door Solaris meegenomen in de ontwikkeling van een nieuwe generatie hybride bussen.

Het belangrijkste kenmerk van de tweede generatie hybride bussen is de kleinere dieselmotor. Deze is nu een Cummins ISBe5 250B met een vermogen van 242 pk (178 kW), en die ook beantwoordt aan de Euro 5 norm. De hybride aandrijving is nog steeds het EP systeem dat door Allison Transmission ontworpen werd. Met twee keer 75 kW produceert hij evenveel kracht als de eerste generatie hybride bussen. Het systeem is nu wel geoptimaliseerd om met de prestaties van de nieuwe dieselmotor overeen te komen. Zoals voordien wordt de energie die vrijkomt tijdens het remmen nog steeds in de batterijen - die zich op het dak bevinden - opgeslagen.

Daarnaast is ook het gewicht van de bus teruggebracht. Zo kan nog meer brandstof bespaard worden. De eerste generatie hybride bussen gebruikte ongeveer 15% minder diesel dan zijn gewone tegenhanger. Met de tweede generatie kan dit cijfer opgekrikt worden tot 20% à 30% minder dieselverbruik.

De aandrijflijn van de hybride Solaris Urbino

hybride Solaris

In deze tweede generatie Urbino 18 Hybride bussen is de aandrijving nu ook naar de aanhanger doorgeschoven, net zoals bij de gewone dieselversie. De motor is verticaal opgesteld, terwijl de hybride unit niet meer plaats inneemt dan een gewone automatische versnellingsbak. Op deze manier wordt de achterste as aangedreven. Dit zie je in het hiernaast afgebeelde schema.

De eerste klanten voor deze nieuwe generatie hybride bussen vinden we in Duitsland. Op 27 mei werd de eerste Urbino 18 Hybrid overhandigd aan de Bremer Straßenbahn AG. Op 11 juli volgde een tweede exemplaar, ditmaal voor de Hannoverse üstra. Daar zal hij een jaar lang getest worden op een drukke stadslijn. De foto toont het exemplaar dat in Bremen afgeleverd werd.

Daarnaast zullen dit jaar nog Urbino 18 Hybrid geleverd worden aan het Münchner Verkehrsgesellschaft en Josef Ettenhuber GmbH (nabij München). Als laatste zal ook het stadsvervoersbedrijf van Poznan (Polen) een dergelijke bus in dienst stellen. Deze zal zeker prominent in beeld verschijnen tijdens de Conventie over Klimaatverandering die door de Verenigde Naties in deze stad georganiseerd wordt.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven