Van Hool brandstofcelbussen voor Oslo

Op 30 mei jl. werden de nieuwe brandstofcelbussen voor Oslo (Noorwegen) officieel voorgesteld aan de afgevaardigden van de regio Oslo-Akershus die 17 jaar geleden met dit project zijn gestart. Inmiddels worden de 5 bussen dagelijks ingezet in de Noorse hoofdstad. Het order is een onderdeel van het Europees demonstratie programma voor waterstofbussen.

Van Hool, die zich steeds meer profileert met de meest geavanceerde milieutechnologieën in het openbaar vervoer, mocht anderhalf jaar geleden de bestelling noteren van 5 brandstofcelbussen in het kader van een internationale aanbesteding door Ruter A/S in Oslo. De ruime ervaring van Van Hool met leveringen van brandstofcelbussen aan de Verenigde Staten, het aantal comfortabele zitplaatsen in de rijrichting en de totale capaciteit waren de belangrijkste troeven om het order binnen te halen.

De Van Hool brandstofcelbussen zijn 13m lang en hebben drie assen. Drie deuren geven toegang tot een verlaagde vloer tot aan de middendeur. De bus telt 37 zitplaatsen, waarvan 34 in de rijrichting.

De 5 bussen worden ingezet op de lijn 81A Vestbanen (ten westen van Oslo) naar Greverud, over een afstand van ongeveer 20 km. © Van Hool.

Brandstofcelbussen hebben geen emissies (totale afwezigheid van schadelijke uitstoot en CO2), en een sterk verminderd geluidsniveau.

De brandstofcellen zijn afkomstig van het Canadese Ballard Power Systems. Zij vormen samen met de lithium batterijen en Siemens elektromotoren de basis van de aandrijving.
De aandrijving van de bus is hybride elektrisch. Enerzijds wordt waterstof in de brandstofcel omgezet in elektriciteit, met waterdamp als enige uitstoot, en anderzijds zorgen de batterijen voor bijkomende aandrijving waar en wanneer dit nodig is. Dankzij deze hybride aandrijving en het hergebruik van de remenergie is het waterstofverbruik beperkt tot ongeveer 30 kg per bus per dag.

Het waterstoftankstation in Rosenholm werd gebouwd door Air Liquide en produceert meer dan 200 kg waterstof per dag door elektrolyse van water, waarvoor de apparatuur geleverd werd door Hydrogenics in Westerlo. De groene stroom die nodig is voor de elektrolyse van water is afkomstig van een nabijgelegen waterkrachtcentrale, en is bijgevolg volledig hernieuwbaar, groen en CO2 vrij vanaf de bron en over de volledige keten.

Terug naar boven