Van Hool A120/A120P op Volvo chassistypes

Ook op diverse Volvo-chassistypes werden door Van Hool A120 en A120P gebouwd. Als eerste chassistype werd eind jaren 70 nog het B59-55 chassis gebruikt, later kwamen er ook bussen op het B10R en het B10M chassistype.

Volvo B59

In 1979 en 1980 kwamen bij enkele Antwerpse exploitanten zes A120 op het B59-55 chassis in dienst. Dit chassistype liep toen op z'n laatste benen en zou kortelings door het B10R type vervangen worden. Het type is herkbaar door de grille achteraan, langs de deurzijde van de bus

Concreet ging het om de De Duinen 152147 (deze werd als eerste in mei 1979 geleverd), 152148 en 152149, Apers Cars Lux 951107 (later Cars Lux 951181), Klein-Brabant 156125 en tenslotte De Schelde 154181 (later Cars Lux 951181). Allen zijn ze nog uitgerust met de ronde koplampen.

Apers Cars Lux 951107

Apers-Cars Lux 951107

Volvo B10R

Ongeveer gelijktijdig met de laatste A120 op het B59-55 chassis, verschenen ook de eerste bussen op het nieuwere Volvo B10R-55 chassis. Dit type chassis had de motor rechts achteraan de bus. Je kan dit zien door de plaatsing van de grille rechts achteraan. Meestal staat ook de merknaam "Volvo" in redelijk grote letters op de bus aangeduid. Binnenin volgt de bus de gewone integrale A120: een vlakke vloer tot de uitstapdeur, gevolgd door een trede en een lichte helling naar achter toe.

Autobus Latour 558176 - Namur.

558176

De eerste, de Latour 558175, werd in november 1979 geleverd. Slechts een veertiental bussen van het model A120 werd op dit chassis gebouwd, en werden aan een viertal bedrijven geleverd : Klein-Brabant 156126, Dony 855171, Sylvae Tours 265102, 265103, 265104 en Katriva 304115, 304116 en 304117.

Het grootste aantal (acht) werd door Autobus Latour afgenomen : 558175-558178 en de 558183-558186. De 558186 was de laatste Van Hool A120 op het B10R chassis en werd in 1988 geleverd.

Garage du Perron 754127 - C1289

754127

De A120 op het Volvo chassis zouden ook de algemene evolutie van de integrale A120 volgen, zo zien we dat ook de koplampen van rond naar rechthoekig gaan en er vooraan ook knipperlichten verschijnen.

De A120P variant zou echter meer succes kennen op dit type chassis. Een kleine zeventigtal bussen van dit type werd op het B10R-55 chassis gebouwd, dit tussen 1981 en 1992. De eerste was Pirnay 505106, de laatste Perron 754133.

Volvo B10M

Het Volvo B10M chassistype werd pas eind jaren 1980 voor het eerst in België gebruikt. De motor was bij dit type naar het midden opgeschoven. Dit type is makkelijk te herkennen omdat er geen grille rechtsachteraan is. Aan de chauffeurszijde is één schortplaat iets hoger, net na de eerste as. Door de plaatsing van de bus was er een vlakke vloer over de hele lengte van de bus, wel was de instap merkelijk hoger dan bij de B10R: twee in plaats van één trede.

Latour 558183 - Florennes Gare de bus.

558183

Slechts vier A120 werden op dit type gebouwd, en alle vier kwamen ze bij Latour te rijden in 1990 en 1991 : 558190, 558191, 558193 en 558195. De tweede deur bevindt zich hier in het midden.

Het was echter de A120P die meer succes zou kennen op dit chassistype. Tussen 1989 en 1991 werden er zo'n 23 gebouwd voor diverse privé-exploitanten in Henegouwen en Luxemburg.

Het typische kenmerk van deze reeks bussen is dat ze de tweede deur helemaal achteraan hebben. Deze optie werd gekozen omdat hiermee een betere doorstroming bekomen zou worden.

Dujardin 453103 - Tournai.

558183

Natuurlijk waren er hierop ook uitzonderingen. Bij Lambin uit Bastenaken reden de 556135, 556136, 556137 en de 558138 rond met de tweede deur in het midden.

Lambin 556137 - Bastogne.

558183

Bronnen:

  • Eigen documentatie

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven