Van Hool A600

Naast de ontwikkeling van de A280 was Van Hool eind jaren tachtig ook op zoek naar een opvolger voor zijn A120. Bij dit model waren meer zitplaatsen belangrijker dan een vlakke vloer. In 1989 stelt Van Hool de A600 voor. Net als bij de A120 is de motor achteraan geplaatst, onder de vloer. Daarom is de vloer daar ook wat hoger dan vooraan. Er kon ondermeer gekozen worden tussen een DAF en MAN motor.

Het merendeel van de geproduceerde A600 kwam in België terecht. Slechts een vijftigtal werden in het buitenland verkocht.

In 1992 stelt Van Hool het koetswerk van de A600 ook beschikbaar op externe chassis. Deze versie krijgt de naam Linea mee.

In oktober 1989 stelt Van Hool de nieuwe A600 voor op de Antwerpse Meir.

856134

De eerste jaren

De eerste A600 kwamen in november 1989 in dienst bij twee exploitanten. Het waren de 754130 bij Garage du Perron en de 856134 bij Heidebloem. Een prototype werd ook bij de STIL - het toenmalige Luikse stadsvervoerbedrijf - getest.

Al vlug volgde ook een bestelling van de toenmalige NMVB. Dit werd de reeks 2358-2470 - voorzien van een MAN-motor. Twee bussen uit deze reeks - 2357 en 2358 - kregen echter een iets zwaardere motor (MAN D2866 ipv D2566), werden uitgevoerd als een lange-afstandsbus en kwamen nadien in Luxemburg te rijden.

Henegouwen krijgt ook een aantal exemplaren. De 2372-2382 gaan naar Jumet, de 2383-2387 naar Eugies. Deze laatste vijf stuks zullen na de levering van de Jonckheere City 041 2659-2683 naar de nieuwe TEC Waals-Brabant verhuizen.

De Lijn 2406 - Genk.

De Lijn 2406

Van deze reeks kwam een deel nog in dienst in de oranje-witte NMVB kleuren, een ander deel werd direct in de livrei van De Lijn geleverd.

De 2735 kwam in TEC livrei in dienst, maar nog met z'n oude buurtspoorweg­nummer. Nadien werd hij als 4.743 omge­nummerd. © M. Reps.

De TEC 2735

Een volgende reeks voor de NMVB werd 2484-2658, uitgerust met een DAF LT160H motor. Deze werd geleverd tijdens de boedelscheiding van de Buurtspoorwegen. De nummers 2484-2547 gingen naar enkele TEC entiteiten, de 2548-2658 naar De Lijn. Kort nadien volgde nog twee nabestellingen (2684-2686 en 2735). Deze werden direct aan de TEC Namen-Luxemburg geleverd.

Ook de STIL plaatste een bestelling voor een reeks met MAN-motor. Deze kregen de nummers 401-490 en kwamen nog in de STIL livrei in dienst. Ze werden in 1991 door de TEC Luik-Verviers overgenomen.

Ook de exploitanten sprongen op de kar. Tussen 1989 en 1991 werden al zo'n 80 exemplaren aan diverse bedrijven verkocht. Deze werden zowel door een MAN- als DAF-motor aangedreven.

A. De Voeght 958134 - Mechelen Busstation.

958134

Vanaf 1993 (chasissnummer 22900) zien we dat de ronde koplampen door rechthoekige exemplaren vervangen worden. De eerste bus die dit kenmerk bezat is de De Voeght 958134. Ook de reeksen die nadien door De Lijn besteld werden hebben dit kenmerk: 2819-2896 (1993), 2921-2957 (1993) en 3151-3186 (1994).

Deze reeksen werden aaneensluitend gebouwd. Wel heeft de laatste reeks een andere DAF motor. Het gaat om de LS160M in plaats van de gebruikelijke LT160H.

SADAR 47 - Verviers Gare Centrale. De enige Van Hool A600 met een Mercedes-Benz motor.

47

In de loop van 1993 verschijnen ook drie nieuwe MAN motortypes : D2865 LUH06, D2865 LUH10 en D0826 LUH05. Deze worden meestal gebruikt in A600 bestemd voor de diverse exploitanten. In 1995 bouwt Van Hool ook een demomodel met een Mercedes-Benz motor. Na een testperiode bij SADAR kwam de bus bij Peeters uit Hannut te rijden (als 963117). In 1996 zien we ook een nieuwe DAF motor opduiken: de GS160M vervangt stilaan de LT160H.

Een restyling

Tot nu toe heeft de A600 twee andere typische kenmerken: de zwarte band boven de ramen en de sterk gebogen voorruit. Ook is de vorm van het raam achteraan sterk afgerond. Deze eigenschappen zouden eind 1997 verdwijnen. De zwarte band verdwijnt en de voorruit wordt minder sterk gebogen. De eerste bus die met deze kenmerken van de band rolt is de Siau 263116 (met bouwnummer 27856).

De Lijn 3655 - Herentals Belgiëlaan.

De Lijn 3655

Dezelfde kenmerken vinden we ook terug bij enkele nieuwe reeksen bij De Lijn : 3432-3439 (1997), 3510-3576 (1998), 3584-3654 (1998-1999) en 3655-3664 (1999). Al deze reeksen zijn uitgerust met de DAF GS160M motor.

De eerste en laatste reeks zijn uitgevoerd als lange-afstandsbussen, en bieden meer zitplaatsen aan. Het grote verschil - naast de grotere capaciteit aan zitplaatsen - is dat er twee treden zijn om in te stappen, en dat de vloer direct vanaf het begin van de bus licht begint te hellen. Zo wordt een volledig platte vloer (zonder podesten) mogelijk.

Pas nadien - bij de laatste twee reeksen A600 voor De Lijn : 3689-3728 (1999-2000) en 3813-3820 (2000) zien we terug een MAN motor (D0826 LUH12) verschijnen. Ook deze laatste reeks is als lange-afstandsbus uitgevoerd.

Ook enkele Waalse exploitanten kochten A600 aan. Een goede klant was Collard-Lambert uit Malmedy. Hier de 753109 te Malmedy.

753109

Ook de exploitanten bleven gretig A600 aankopen : in totaal treffen we er zo'n 200 met de nieuwe kenmerken aan.

De Polder 1380 - Edegem St. Goriksplein.

De Polder 1380

De laatste vijf A600 werden in de lente van 2002 door De Polder aangeschaft. Ze verschuiven eind 2003 naar enkele West-Vlaamse zusterbedrijven uit de toenmalige Connex-groep.

Ook van de A600 werd in 2001 een New Look versie voorgesteld.

Lees meer over

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven