Van Hool AG700

De ontwikkeling van de AG700 volgde in de stroom van de A280 en de AM500. Als chassis werd het type AG280/3 gebruikt waarop een carrosserie geplaatst werd die de kenmerken van de A280 meekreeg. Het nieuwe model was beschikbaar in een driedeurs en vierdeursversie.

De Wilg 441309 - Hamont Garage.

441309

De eerste AG700 rolden in 1989 van de band en werden naar Zwitserland (Montreux, VMCV) en Canada geëxporteerd. Eén bus van de VMCV kreeg bij De Wilg uit Hamont een tweede leven als 441309. Let vooral op de positie van de lichten vooraan. Deze is identiek met de eerste A280.

In de begindagen van de AG700 wordt het type nog soms als AG280/3 aangeduid op de chassisplaatjes. Pas in 1990-91 verandert dit in het type 700.

De Lijn 2920 - Gent Prinses Clementinalaan. © M. Reps.

2920

Een apart geval is de De Lijn 2920. Deze bus werd in 1992 als een demomodel gebouwd, terwijl zijn bouwnummer (17981) vlak na de drie AG700 van de VMCV komt (dus uit 1989). De 2920 heeft al het front van de herwerkte A500 meegekregen (let op de positie van de lichten).

De Lijn 2984 - Gent Dampoort.

2984

In 1991 rollen dan ook de eerste echte AG700 van de band, reeds uitgevoerd met de rechthoekige koplampen. Pas in 1993 komt een eerste reeks bij De Lijn rijden (2897-2919), in 1994 gevolgd door een tweede en laatste reeks (2973-2985). De bussen zijn van het driedeurstype en hebben een DAF-motor.

TEC Liège-Verviers 5.742 - Liège Hocheporte.

5742

In 1994 werden ook 7 exemplaren geleverd aan de TEC Luik-Verviers (5.741-5.747). In tegenstelling tot de reeks voor De Lijn hebben deze bussen vier deuren en MAN D2865 motor.

Ook enkele exploitanten kochten een AG700 aan. Dit waren Robbrecht Autobussen (262437, in 2003 als 221844 omgenummerd) en TCM Cars, dat zijn exemplaar in 1996 doorverkocht aan de TEC Luik-Verviers (als 5.748). Later kocht TCM Cars opnieuw een AG700 aan (de 759408).

De AG700 werd in 1997 uit het assortiment gehaald. Toen waren reeds de nieuwe types AG300 en AG500 volop in productie. In totaal werden zo'n 200 exemplaren gebouwd.

Lees meer over

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven