Alernatieve aandrijvingen

Van Hool blijft verschillende modellen van de New Look-generatie ook met alternative aandrijvingen aanbieden.

Zo komt er een CNG-versie van de newA330, en wordt dit model - samen met de newAG300 - ook in een trolleyversie aangeboden. Een newAG300T, bestemd voor Milaan, komt in de zomer van 2007 een dag testrijden in Gent, maar een order zou hieruit niet volgen.

Hybride modellen

De belangrijkste ontwikkeling in de jaren 2000 zou de omschakeling naar een hybride aandrijving worden. Van een aantal modellen zal Van Hool vanaf 2007 ook een hybride versie gaan aanbieden.

De Lijn 5359 - Gent Sint-Michielshelling.

5359

Tijdens een opendeurdag bij het toenmalige Utrechtse stadsvervoerbedrijf GVU stelt Van Hool in oktober 2008 zijn hybride newAG300 voor. De Lijn bestelt een reeks van 25 stuks - 5358-5382. Deze worden ingezet in Gent - waar ze de trolleybussen vervangen - en Leuven. De bus werd op 9 maart 2009 in Gent voorgesteld, waarna enkele weken later het prototype ging rijden.

De Lijn 5348 - Herent Wilselesteenweg.

5348

Kort daarvoor had Van Hool in Den Haag de newA300Hyb aan het publiek laten zien. De Lijn neemt er vijf stuks van af en zet deze - 5348-5352 - in Leuven in. De bus werd er op 20 maart 2009 voorgesteld. In Nederland rijden er 24 exemplaren in de provincie Zuid-Holland - eerst bij Connexxion, nu bij vervoerder Arriva. De Belgische exemplaren hebben twee deuren, de Nederlandse drie.

De Lijn 5357 - Brugge Buiten Begijnenvest.

5357

En in april 2009 werd in Brugge ook de newA308Hyb voorgesteld. Het model wijkt licht af van de dieselversie en doet door de kleine achteroverbouw sterk denken aan de Amerikaanse newA300K. De uitstapdeur werd naar het midden verplaatst. In Brugge vinden we vijf exemplaren - 5353-5357 terug.

De Lijn 5406 - Borgerhout Turnhoutsebaan.

5406

In mei 2009 bestelt De Lijn nogmaals 44 hybride bussen bij Van Hool, ditmaal van het type newA360Hyb. Deze reeks 5402-5445 komt in de loop van 2010-2011 in dienst in Antwerpen, Leuven en Hasselt.

Demy Cars DC 9558 - Kirchberg Avenue John F. Kennedy.

9558

Van Hool bouwt ook een newA330Hyb. We vinden het model - in beperkte aantallen - terug in Luxemburg en Frankrijk.

De Lijn 5858 - Hasselt de Schiervellaan.

5858

Als laatste twijg aan de hybride boom zien we in 2015 ook een hybride newA309 opduiken. Hiervan bestelt De Lijn er 18 exemplaren - reeks 5858-5875, die in Brugge en Hasselt gaan rijden.

Waterstofbussen

Reeds in 2004 ontwikkelt Van Hool voor de Amerikaanse markt een brandstofcelbus (waterstofbus). Als basis dient een newA330. Deze elektrisch aangedreven bus wordt via een brandstofcel in de bus van elektrische stroom voorzien. Deze brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit. De bus heeft een nuluitstoot. Drie exemplaren komen in 2005-2005 bij AC Transit uit Oakland (Californië) te rijden, twee andere exemplaren rijden bij CTT Transport (Hartford, Connecticut) en SunLine Transit Agency (San Diego).

In mei 2008 ontvangt Van Hool van AC Transit een nieuw order voor twaalf waterstofbussen. Deze zijn nu gebouwd op de newA300L. De elektromotoren bevinden zich nu in de wielbasis waardoor er meer ruimte voorhanden is voor staande passagiers en de podesten tot aan de uitstapdeur volledig verdwijnen. De bussen - met een lengte van 12,20 meter - zijn ook een stuk lichter. De componenten zijn nog beter met elkaar geïntegreerd op het dak. De bussen worden in de loop van 2010 in dienst genomen.

De Lijn 1199 - Lier Leopoldplein.

1199

Van Hool ontwikkelt ook een Europese versie. De newA330 dient terug als basis, maar krijgt er een meter - en een derde meesturende as - bij. De voorstelling van het model vindt plaats op 14 mei 2007, waarna de testbus een tijdlang proef gaat rijden bij De Lijn en enkele buitenlandse vervoerders.

Een eerste Europees order komt er in 2011 vanuit Noorwegen. In Oslo worden in het daaropvolgende jaar vijf waterstofbussen geleverd.

De Lijn 5601 - Merksem Ringlaan.

5601

Begin 2013 komt het nieuws dat Van Hool in het kader van een nieuw Europees project 22 waterstofbussen mag gaan bouwen. Vijf stuks hiervan zijn bestemd voor De Lijn en komen in Antwerpen te rijden als reeks 5601-5605. De overige zijn bestemd voor het Schotse Aberdeen (10 stuks), Hürth (nabij Keulen, 2) en San Remo (Italië, 5).

In februari 2015 sluit Van Hool een subsidieovereenomst af met de EU Hydrogen Fuel Cell Joint Undertaking om 21 nieuwe brandstofcelbussen te bouwen. Dit akkoord vormt een onderdeel van het 3Emotion Programma. Het Canadese Ballard Power Systems zal aan Van Hool 21 nieuwe brandstofcelmodules leveren, die door Van Hool in haar bussen ingebouwd gaan worden.

De 21 bussen - zowel in een 12 meter als gelede versie - zullen in Vlaanderen (vijf gelede exemplaren), Londen, Rome, Rotterdam en het Franse Cherbourg gaan rijden. De twee exemplaren voor Rotterdam werden in 2016 geleverd. Ook London krijgt twee stuks. Hier gaat het om een tweeassige versie van de newA330FC. Deze bussen worden in de loop van 2017 in de Britse hoofdstad verwacht. Bij Qbuzz Groningen komen eind 2017 ook nog twee newA330FC te rijden (3028-3029). Of de gelede versie er bij De Lijn nog zal komen is niet zeker, aangezien het bedrijf zich in januari 2017 uit het 3Emotion project teruggetrokken heeft. De overige bussen zouden gaan rijden in het Franse Versailles en Pau (in deze laatste stad zijn de bussen van het type Exqui.City) en Aalborg (Denemarken)

Elektrische bussen

Op Busworld 2013 stelt Van Hool de elektrische versie van de newA308 voor. Deze is 9,50 meter lang en 2,35 meter breed. Hij kan zowel inductief als conductief opgeladen worden. De Lijn bestelt er drie stuks - 5598-5600 - die in Brugge komen te rijden.

De Lijn 5598 - Brugge Koning Albert I-laan.

5598
Terug naar boven