Van Hool AM500 en A508

De AM500, voorgesteld in 1987, was de uitwerking van de AU138. Hierbij werd hetzelfde type chassis gebruikt, maar kreeg de carrosserie het uitzicht van de pas voorgestelde A280.

Van Rompaye 159115 - Duffel Centrum.

Van Rompaye 159115

De bus was slechts 2,30 meter breed en een goeie 9 meter lang. De motor kwam, net zoals bij de A280, te liggen tussen de twee assen aan de linkerkant van de bus. Van dit type - dat nog een sterk gebogen voorruit had - kwamen twee exemplaren in dienst bij de exploitant Van Rompaye uit Edegem, dit in september 1987 (159115) en februari 1988 (159116).

A508

Al heel snel werd dit prototype herwerkt (minder sterk gebogen voorruit) en kreeg het de naam A508 mee. Het model heeft een lengte van bijna 9 meter en heeft de tweede deur helemaal achterin zitten (er werden slechts vijf A508 met een deur in het midden gebouwd). Qua uiterlijk verschilt hij maar weinig met de AM500.

Net zoals de A500 en A600 werd het model in 1993 van een kleine facelift voorzien, waarbij de ronde koplampen door rechthoekige exemplaren vervangen werden. Het model werd in 1998 en na ongeveer 550 gebouwde exemplaren uitgerangeerd om plaats te ruimen voor de A308. Vooral de Franse markt was een gretige afnemer van het model.

Citrabus 955601 - Brussel Emile Bockstaellaan. © M. Reps.

Citrabus 955601

Reeds in 1989 werden enkele exemplaren aan diverse exploitanten geleverd : Nuyens 158642, Citrabus 955601 en 955602 en de Bronckaers 853605. Deze werden als proef ingeschakeld op minder drukke lijnen. In 1993 en 1996 volgden nog de Peeters 963118 en de Citrabus 955691. Deze laatste twee hadden al de rechthoekige koplampen.

De Lijn 2727 - Brugge Station.

Citrabus 955601

Voor De Lijn kwam deze bus net op tijd om ingeschakeld te worden in het nieuwe Brugse stadsnet; dit waren reeksen 2700-2734 en 2815-2818. Deze hadden een Cummins motor en kwamen in 1992 op de weg in Brugge en Hasselt, later ook te en Oostende. Ze beschikten nog over een papieren film. Op het einde van hun leven kregen enkele echter ook een digitale bestemmingsaanduider ingebouwd.

In Charleroi werd de 7110 ondermeer op de Citybus ingezet. © M. Reps.

TEC 7110

Grote aantallen A508’s werden ook in het buitenland verkocht. Enkele sijpelden via tweehandsaankopen terug naar België. In 2001 kocht de TEC een tiental ASEAG-bussen over (Aken); deze werden over de verschillende TEC-dochters (behalve de TEC Henegouwen) verspreid. Ook kocht de TEC Charleroi twee Franse A508 over (7116-7117). En bij Latour reed gedurende enkele maanden in 2005 ook een tweedehands A508 rond.

Afgeleide vormen

We kunnen het niet echt een afgeleide vorm noemen, maar er werd begin jaren negentig door Van Hool ook nog een A507 gebouwd. Deze had een lengte van 7,68 meter en was nog iets minder breed dan de A508. Er werden er slechts 34 van gebouwd, waarvan er 33 in Athene terechtkwamen.

En net zols dat bij de A500 het geval was, hebben enkele latere reeksen van de A508 - in dit geval - het uiterlijk van de A308 meegekregen. Het verschil is ook hier niet zichtbaar in de afstand koplampen-knipperlichten, maar wel aan de vloerhoogte, die vergelijkbaar is met een A500 en dus niet verlaagd is zoals bij de 'normale' A508.

Enkele Doornikse A508F2 kregen een speciale livrei. Doornik Place Clovis.

TEC 3967

Een eerste reeks van deze zogenaamde A508F, voorzien met een Cummins motor, werd in 1992 aan de TEC Henegouwen geleverd (3.951-3.957).

Een tweede reeks van 26 exemplaren kwam in 1997/1998 in dienst bij de TEC Henegouwen (3.960-3.976), Namen-Luxemburg (4.250-4.254), Luik-Verviers (5.122-5.123) en Charleroi (7097-7098).

Terug naar boven