Van Hool Linea

Net zoals dat het geval geweest was met de A120 in de jaren tachtig, stelde Van Hool ook de A600 beschikbaar op externe chassistypes. Dit resulteerde in 1992 in de geboorte van de Linea. Naast exemplaren voor het buitenland op Iveco- en Mercedes chassis, werden er vooral Linea's geleverd aan diverse Belgische bedrijven, en dit op verschillende Volvo en Scania chassistypes.

We zien ook dat de Linea ook de stijlkenmerken van de A600 volgt. Omstreeks 1998 verdwijnt dan ook de zwarte band boven de ramen. Eind 2002 kwam een eind aan de productie van de Linea.

Linea op Volvo chassistypes

Het Volvo B10R type - waarbij de motor achteraan geplaatst werd - liep in 1992 reeds op zijn laatste benen. Er zijn dan ook slechts vier Lineas zijn op dit chassis gebouwd : Monserez 362116, Hermes 272108, Demuynck 353117 en de Parmentier 363134.

Demuynck & Vansteelandt 353117 - Kortrijk station.

353117

Bekijk een bouwlijst van de Linea op Volvo B10R-chassis.

Vooral populair bij de Waalse exploitanten - we vinden er geen terug in Vlaanderen - was het Volvo B10M chassis, waarbij de motor onder de vloer tussen de beide wielassen komt te liggen.

Latour 558102 - Charleroi Sud.

558102

Bij de eerste bussen op het B10M-chassis zien we vooraan nog een redelijk groot uitgewerkt grille voor de koeling. Dit zou nadien naar de chauffeurskant verhuizen.

We zien dan ook een rooster opduiken tussen beide wielassen. Door de positie van de motor moet de vloer ook hoger uitgevoerd worden. De eerste exemplaren kwamen eind 1992 in dienst, de laatste Lineas op dit chassistype rolden pas in 1999 van de band. In totaal ging het om 24 stuks.

Roman 462113 - Avelgem Yzerwegstraat.

462113

Net zoals dit bij diverse modellen van Jonckheere het geval was, komen ook hier bussen voor die de tweede deur helemaal achteraan hebben, zoals dit bij de Roman 462110 (nog met grille vooraan) en Roman 462113 te zien is.

Bekijk een bouwlijst van de Linea op Volvo B10M-chassis.

De opvolger van het B10R chassis was het B10B-type. Ook hier kwam de motor achteraan te liggen. In totaal werden 26 stuks voor de Belgische markt gemaakt, die tussen 1994 en 2000 zowel bij Vlaamse als Waalse exploitanten terecht kwamen.

De Bertrand 701107 was de eerste Linea op het nieuwe Volvo B10B chassis. Liège Boulevard de la Sauvenière.

701107

Linea's op dit chassistype zijn makkelijk te herkennen. Achteraan verschijnt immers een klein raampje, en dit langs beide zijden van de bus. Ook hier zien we dat de zwarte band naderhand verdwijnt.

Bekijk een bouwlijst van de Linea op Volvo B10B-chassis.

Linea op Scania chassistypes

Naast Volvo komen er ook een zestigtal Linea's voor op diverse Scania chassistypes. Het merendeel (46) is gebouwd op het L113 type, dat twee varianten kent: een hogevloer (L113 CLB AA) en een lagevloer (L113 CLL AA) type. Het L113 type is te herkennen aan de grille, dat aan de deurzijde van de bus geplaatst is.

Sophibus 561159 - Couvin Route Charlemagne

561159

Het CLB-type vinden we enkel bij de Waalse exploitanten. Hoe te herkennen? Naast de plaatsing van de grille zien we ook zes in plaats van vijf ramen. Langs de deurzijde zien we steeds 2 grote en 1 klein (nabij de tweede deur) ramen.

Bekijk een bouwlijst van de Linea op Scania L113 CLB AA-chassis.

Met zijn lage vloer is het CLL-type een puur Vlaamse aangelegenheid.

Naast de normale kenmerken van het L113 type (zes ramen, grille langs de deurkant) zien we hier nog een ander fenomeen opduiken: de uitstapdeur is een iets naar voor verschoven, en zo is er achteraan plaats voor een volledig derde raam.

Citrabus 274190 - St-Niklaas Grote Markt

274190

De grootste afnemer van dit type was de groep De Decker-Van Riet, die er in 1996 en 1997 zo'n 16 in dienst nam.

De overige bussen van dit type reden bij enkele Limburgse exploitanten (Mebis, VBM, Melotte) en zijn soms als lange-afstandsbus uitgevoerd.

Bekijk een bouwlijst van de Linea op Scania L113 CLL AA-chassis.

Vanaf eind 1998 werd het L113 chassistype stilaan door het L94 chassistype vervangen. Ook hierin bestond een variant met hoge vloer (IB4X2) en eentje met een lagere vloer (UB4X2). Het belangrijkste verschil met het L113 type is de plaatsing van de grille, die nu langs de chauffeurskant te vinden is.

Wergifosse 761133 - Waimes gare

761133

Op het L94 IB4X2 type werden 12 Linea's gebouwd die allemaal bij Waalse bedrijven terechtkwamen. Wat de indeling van de ramen betreft lijken deze exact op de L113: zes ramen langs de chauffeurskant, en telkens drie ramen (2 grote en 1 kleintje) langs de deurkant.

Bekijk een bouwlijst van de Linea op Scania L94 IB4X2-chassis.

Op het L94 UB4X2 type werden dertien Linea's gebouwd. Deze kwamen vooral in Vlaanderen te rijden. Ook hier was de groep de Decker-Van Riet de grootste afnemer.

De VBM 857131 was als lange-afstandsbus uitgerust. Lommel garage VBM.

857131

Net zoals bij de L113 CLL AA zien we ook hier dat de tweede deur een iets naar voor geschoven is, zodat er achteraan plaats is voor een derde raam. De grille van de motor komt net zoals de IB variant langs de chauffeurszijde.

In Wallonië zijn er van dit type slechts vier exemplaren in dienst : Nicolay 401117, Liénard 559135, 559136 en Perron 754144.

Bekijk een bouwlijst van de Linea op Scania L94 UB4X2-chassis.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven