De « New Look » generatie

Ondermeer op het Busworld Kortrijk stelt Van Hool in 2001 zijn vernieuwde gamma lijnbussen voor. Deze krijgen de naam « New Look » mee. Als eerste worden de A320 en A330 gepresenteerd.

Maar na aandringen van vele privé-exploitanten gaat Van Hool ook overstag om ook van de A600 een vernieuwde versie - de newA600 - aan te bieden. Van Hool dacht er al aan om het model niet verder te bouwen, omdat meer en meer grote openbaar vervoerbedrijven op de kar van de lagevloerbus sprongen.

De Vos 463127 - Ronse station.

463127

De eerste exemplaren kwamen in 2002 in dienst bij Klein Brabant (152148), op de voet gevolgd door Autobus Georges (457178) en De Vos (463127 en 463128). Het toch blijven aanbieden van de A600 zou Van Hool geen windeieren leggen. Vooral in de aanloop naar de vernieuwde contracten bij De Lijn kwamen er heel wat orders voor de newA600. In totaal werden er 146 aan Vlaamse, en 7 aan Waalse exploitanten geleverd. Vooral de groepen - Connex, De Decker en Waaslandia - kochten het gretig aan. Het model wordt standaard aangedreven door een MAN D2866 LUH23 motor.

Uiteindelijk zou het strengere lastenboek bij De Lijn het model de das omdoen. Het laatste exemplaar kwam in september 2004 in dienst bij J. De Reys uit Heist-op-den-Berg (111508).

Stadsbussen

Ook de A330 en A320 werden met de New Look-saus overgoten. Een klein verschil met de oude A330 is dat bij de newA330 het raam achteraan nu volledig dichtgemaakt is ter hoogte van de motor. Standaard vinden we in België de A330K versie terug, waarbij er direct na de instapdeur al een rij zitjes in de rijrichting te vinden is. Vanaf 2005-2006 neemt de newA330 ook de configuratie van de - dan uitgedoofde - newA320 over, met drie ramen tussen de in- en uitstapdeur. In vergelijking met de eerste versie verschuift de uitstapdeur richting de tweede as. In 2003 ontvangt de newA330 de Bus of the Year award.

Na een groot aantal bestellingen uit het buitenland kwam in 2006 ook bij De Lijn twee reeksen van dit type op de weg: we vinden de 4880-4901 en de nabestelling 5084-5088 in Antwerpen, Oostende en Vlaams-Brabant terug. De aandrijving gebeurt met een 270 pk MAN D2066 LUH21 motor.

De Lijn 5029 - Wilrijk Bist.

5029

De volgende reeks die in de loop van 2007 en 2008 in dienst kwam, is uitgerust met de lichtere Cummins ISBe4 motor. De reeks 5016-5029 en de nabestelling 5089-5091 rijden in Antwerpen. Alle newA330K bij De Lijn zijn van het type met drie deuren.

MIVB 8222 - Etterbeek Montomery.

8222

Op Busworld Kortrijk 2007 wordt ook een newA330 voor de MIVB voorgesteld. Deze 8101 zal samen met z'n soortgenoten de reeks 8101-8227 gaan vormen. Hier gaat hier echter om een tweedeursversie. In de loop van 2009 en 2010 ontvangt de MIVB een tweede reeks newA330, dit worden de 9601-9789. De twee reeksen worden door een MAN motor aangedreven.

TEC Brabant Wallon 6726 - Louvain-la-Neuve Boulevard du S.

6726

Ook de SRWT plaatst een bestelling. Deze worden in de loop van 2014, 2015 en 2016 over de vijf entiteiten verdeeld:
• Henegouwen: 3201-3211;
• Namen-Luxemburg: 4.650-4.685;
• Luik-Verviers: 5.506-5.541;
• Waals-Brabant: 6725-6756 en
• Charleroi: 7801-7830.

TEC Namur-Luxembourg 4.669 - Dinant Pont Charles de Gaulle.

4.669

Behalve de exemplaren voor Namen-Luxemburg gaat het hier om een driedeursversie.

In 2009 volgt nog een kleine verrassing toen P. Van Mullem uit Boutersem vier newA330 - in tweedeursversie - in het verkeer bracht. Het gaat om de 330820 330221, 301822 en 330823. In 2011 volgde nog een vijfe exemplaar: 330227. Allen zijn ze uitgerust met een MAN-motor. Ook bij Picavet uit Eigenbrakel vinden we enkele newA330 terug: 967165, 967167 en 964169 uit 2011, gevolgd door de 964170-71-72 in 2012. Deze hebben een DAF-motor.

G. Liénard et Cie 559154 - Philippeville Boulevard du Centenaire.

559154

De newA320 werd vooral naar het buitenland uitgevoerd. Nadien druppelden enkele exemplaren - als tweedehandsaankopen - naar het thuisfront terug. Zo kocht de groep Keolis in 2015 vijf exemplaren aan - afkomstig van twee Luxemburgse bedrijven - en zette ze in dienst bij enkele dochterbedrijven. Ook bij De Alk kwam even een exemplaar in lijndienst te rijden. In 2006 zet Van Hool de productie van de newA320 stop; als streekbus zet de constructeur nu de newA360 in de kijker.

Alpina HG-VV 940 - Frankfurt Riedberg. © Charles T./Wikipedia.

HG-VV 940

Zowel van de newA320 als de newA330 bouwt Van Hool ook enkele exemplaren met een kleinere wielbasis (4,58 meter). Deze bussen komen ondermeer in Zweden (newA320) en de regio Frankfurt (Duitsland, newA330) terecht.

Overigens bouwt Van Hool na lang twijfelen toch een newA300. Van dit model rijden exemplaren - met en zonder de 'pet' (topcooling) bij VMCV in Montreux (Zwitserland). In België komt dit model enkel in een hybride versie voor. De gewone dieselversie biedt Van Hool ondertussen niet meer aan.

AC Transit 5101 - Oakland Jack London square. Van Hool newA300K. © Wikipedia.

559154

Voor de Amerikaanse markt ontwikkelde men zelfs een newA300K, waarbij het chassis van de A300 tot 9,345 meter ingekort werd, wat zelfs korter is dan de newA309.

Tijdens Busworld 2007 zagen we nog een verdere evolutie voor de Noord-Amerikaanse markt : de newA300L met een lengte van 12,4 m en een zitcapaciteit van 28 à 31 plaatsen. Deze twee modellen staan nu nog in de catalogus bij Van Hool. De newA300L zal ook gebruikt worden om er een waterstofvariant mee te bouwen.

Streekbussen

Net zoals bij de overige types werd ook de A360 in een New Look versie gegoten, dit werd de newA360. Net als bij de A360 kon hier gekozen worden voor een verkort chassis.

De eerste twee exemplaren kwamen in 2003 in dienst bij Reizen De Valk (441623 en 441624).

De Lijn 4392 - Hoboken St-Bernardsesteenweg.

4392

De Lijn bracht in 2004 een reeks (4338-4404) van dit type in het verkeer. Een volgende reeks volgde pas in 2010 (5446-5519). Deze reeks ziet er wel iets anders uit. De kop van de bus is geleend van de newA600.

Connex West-Vlaanderen 550615 - Rumbeke Izegemstraat.

550615

Omdat het nieuwe lastenboek van De Lijn aangaf dat enkel bussen met een lage instap gekocht mochten worden, verdrong de newA360 langzamerhand de newA600 bij vele exploitanten. Het gaat ook hier altijd om de versie met het verkorte chassis. In totaal vinden we 95 bussen van dit type terug bij diverse exploitanten, de overgrote meerderheid in Vlaanderen.

TEC Liège-Verviers 5.394 - Esneux Pont d'Esneux.

5394

Aan Waalse zijde nam de TEC Luik-Verviers een reeks van 22 newA360 in dienst - 5.391-5.412, die een deel van de A600 in de stelplaats Warzée moeten vervangen. Ook deze heeft de kop van de newA600 overgenomen.

Omdat Euro 5 motoren een andere (verticale) plaatsing vereisten, komt Van Hool in 2007 met de newA360H op de proppen. Omdat er achterin de bus een extra trede bijkwam volgde Van Hool het voorbeeld van de Mercedes-Benz Citaro LE: de achterste raampartij, en daarmee het dak verhogen. Daar komt dus ook de H(oog) vandaan. In totaal is 27 centimeter toegevoegd.

Autobus de Genval 961188 - Genval Avenue Albert 1er.

961188

Het model is enkel bij exploitanten te vinden. De groep De Decker-Van Riet was de eerste om in mei 2007 de 331045 in dienst te nemen. In totaal vinden we 216 stuks bij Vlaamse en Waalse exploitanten.

Midibussen

Nog in 2001 werd ook een New Look-versie van de A308 voorgesteld. In tegenstelling tot de A308 is deze bus een iets langer geworden: 9,495 m in plaats van de 8,990 m van de A308.

De Lijn 4247 - Mechelen Leuvensesteenweg.

4247

De Lijn bestelde er direct een reeks van (4244-4277), deze zijn te vinden in Mechelen en Brugge.

Autobus Latour 558231 - Namur Boulevard Isabelle Brunell.

558231

Bij de exploitanten vinden we drie newA308 in dienst bij Autobus Latour (Bouge), deze rijden op twee P+R lijnen te Namen en hebben een aparte kleurstelling. Tussen 2004 en 2014 vonden we acht stuks bij Autobus Kruger. Deze reden op het vernieuwde Lierse stadsnet.

Net zoals dit bij de A308 het geval is werd ook van de newA308 een iets uitlengde versie afgeleid : de newA308L vinden we vooral op de Franse markt terug. Bovendien zijn de recente bussen ook van een topcooling (met pet) voorzien.

Reeds midden jaren negentig werden twee A309 gebouwd voor een bedrijf in Zwitserland. Dan blijft het stil rond dit model tot Van Hool op Busworld 2003 haar plan bekend maakt om in navolging van Jonckheere een midibus te bouwen waarbij de tweede deur terug in het midden komt (in plaats van achteraan): de newA309.

Het nieuwe 309 chassis is in feite een 320 chassis dat tot op een lengte van 9,90 meter verkort werd. De motor ligt hier dus ook achteraan in de bus. In oktober 2004 werd het model ook daadwerkelijk voorgesteld. Kort nadien kwamen in Sint-Niklaas de eerste exemplaren de weg op.

De Lijn 4666 - Aalst Sinte-Annelaan.

4666

Bij De Lijn zijn momenteel vier reeksen van dit type werkzaam. De eerste twee reeksen - 4664-4707 en 4964-4979 - kwamen in 2004-2005 en 2006 in dienst. Deze hebben nog een liggende MAN D0836 motor. De daaropvolgende twee reeksen - , 5276-5306 (2008) en 5334-5347 (2009) hebben een rechtstaande Cummins-motor. Daarom ziet de configuratie er binnenin ook wat anders uit.

Oostmalle Cars 101101 - Oosthoven Werkendam.

101101

Daarnaast kochten de exploitanten B&C en Oostmalle Cars respectievelijk drie en zeven stuks van dit type aan om ze vanaf september 2006 in te zetten op de stadslijnen van Turnhout. Toen Oostmalle Cars in 2009 z'n contract verloor, verdwenen hun newA309 in Turnhout. Ze werden vervangen door zeven nieuwe newA309 van exploitant B&C. Enkele exemplaren van Oostmalle Cars waren tussen 2011 en 2013 gehuurd door De Lijn: 1163-1168

TEC Namur-Luxembourg 4.261 - Namur Square Léopold.

4261

Aan Waalse zijde was het wachten tot eind 2011. Bij de TEC Charleroi komen zes stuks in dienst - reeks 7361-7366 - die er de oudere Van Hool A508 moeten vervangen. Uit dezelfde bestelling krijgt de TEC Namen-Luxemburg er in de loop van 2012 drie exemplaren, die in Namen op de park-and-ride dienst rijden. Hiervoor hebben deze 4.260-4.262 een aparte livrei gekregen.

TEC Hainaut 3182 - Tournai Rue de Pont.

3182

Het grootste aantal vinden we bij de TEC Henegouwen. Een reeks van 24 stuks werd er in de loop van 2015 te Bergen en Doornik geleverd - reeks 3171-3194. Ze vervangen er een aantal Mercedes-Benz Cito (Bergen) en Van Hool A508F2 (Doornik) op de stadsdiensten. De Doornikse busjes kregen in 2016 een eigen bestickering voor de « Tournai City ».

Vier exemplaren uit dezelfde bestelling kwamen in december 2015 bij de TEC Waals-Brabant te rijden. De 6950-6953 rijden op de pendeldiensten naar de stations van Genval, Terhulpen en Rixensart. Hierop vervangen ze de UNVI Cidade busjes. Alle exemplaren bij de TEC hebben een Cummins-motor.

Gelede versies

Natuurlijk werd ook van de AG300 een new look versie voorgesteld. Deze newAG300 kreeg de typische 'pet' mee waarin zich de topcooling bevindt.

Heidebloem 440965 - Maaseik Acht-Meilaan.

440965

Het was de toenmalige Connex-groep die in 2003 de première kreeg door bij haar diverse Limburgse dochterbedrijven zes newAG300 in dienst te nemen. Op moment van schrijven rijden er bij diverse Vlaamse exploitanten een hondertal bussen van dit type. Als motorisatie vinden we de meeste uitgerust met een DAF PE228C - later vervangen door een PR228S en MX11, of een MAN D2866 en D2066.

De Lijn 4728 - Antwerpen Ellermanstraat.

3182

Ondertussen volgden ook reeds talloze bestellingen van De Lijn (in totaal maar liefst 478 bussen), waaronder de 130 exemplaren die in de loop van 2004 in dienst kwamen ten behoeve van het Antwerpse Minder-hinderplan. Het om de reeksen 4603-4663 en 4708-4837. Deze hebben een DAF PE228C motor.

De Lijn 5226 - Zelzate Kanaalstraat.

3182

Nadien koos De Lijn voor de versie met een meer afgeronde achterkant. In 2007 kwam een reeks van 34 eenheden de weg op (5030-5063), die in 2008 gevolgd werd door een reeks van 108 bussen (reeks 5168-5275). In 2009 kwam er nog een reeks van tien in dienst (5324-5333). Al deze reeksen hebben een DAF PR228S motor.

In 2010 levert Van Hool nog de reeks 5520-5596 aan De Lijn. Hier vinden we de DAF PR228U motor terug.

De Lijn 2197 - Gent Voskenslaan.

2197

De laatste twee geleverde reeksen hebben een DAF MX11 motor. Het gaat om de reeksen 5790-5816 uit 2014 en reeks 2188-2218 uit 2016.

TEC Liège-Verviers 5.780 - Liège Hocheporte

5.780

En in Wallonië? Een eerste reeks van newAG300 werd eind 2006 besteld. Het gaat om 31 eenheden die in 2008 in dienst genomen werden door de TEC Luik-Verviers (reeks 5.764-5.784; vierdeursversie) en de TEC Henegouwen (3511-3520; driedeursversie). Ze worden aangedreven door een DAF motor.

TEC Charleroi 7148 - Marchienne-au-Pont Rue de Beaumont.

7148

Eind 2010, begin 2011 werden nog 71 stuks geleverd. Elf hiervan gaan naar TEC Charleroi (reeks 7140-7150), 41 naar de TEC Henegouwen (reeks 3101-3141); het saldo gaat naar de TEC Luik-Verviers als reeks 5.720-5.738. Bij de TEC Henegouwen en Charleroi gaat het opnieuw om een driedeursversie, de TEC Luik-Verviers kiest opnieuw voor vier deuren. Deze bussen hebben ook een afgeronde achterzijde.

Bij Garage du Perron waren reeds in oktober 2007 twee newAG300 (754401 en 754402) in dienst genomen. Deze hebben 3 deuren en een DAF motor.

In tegenstelling tot de vroegere AGG300 is de newAGG300 op een echt dubbelgeleed chassis (type 324 in plaats van 318) gebouwd.

Qbuzz 4212 - Utrecht Heidelberglaan.

4212

Een eerste reeks werd in 2002 aan het GVU (Utrecht) geleverd. Ondertussen rijden er ook al newAGG300 in Aken, Hamburg, Genève en Luxemburg. Utrecht kreeg in 2014 een nieuwe reeks dubbelgeledes.

In november 2005 kwam een demo newAGG300 ook kort proefrijden in Limburg. Deze stond voordien nog te Busworld 2005. Ook Brussel zag in 2007 een demowagen voorbijkomen. Bestellingen zijn er echter niet uitgekomen.

Van de meeste modellen zal Van Hool vanaf 2008 ook in een hybride versie gaan aanbieden.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven