VDL Citea - 1e generatie

Midden 2007 stelt VDL Bus & Coach haar nieuwe stadsbus voor. Deze moet in het gamma van Berkhof de SB250 Jonckheer en Diplomat vervangen.

Qua constructie is de nieuwe stadsbus gebaseerd op lichtgewichtsystemen die VDL reeds bij de Ambassador gebruikte. Omdat de hele bus modulair is gebouwd, vormt ook de levering van de vervangende onderdelen geen enkel probleem. De Citea wordt zowel in de vestigingen van Heerenveen, Valkenswaard en Roeselare gebouwd.

Qua vormgeving heeft de Citea dezelfde stijlkenmerken als de Jonckheere touringcar, die in op Busworld 2005 werd gelanceerd. De vormgeving was in handen van industrieel ontwerper Axel Enthoven, die de duidelijke familieband tussen deze beide bussen in de verf zette.

TEC Hainaut 3870 - La Louvière Avenue Max Buset.

TEC 3870

Van dit model bestelt de TEC er in maart 2010 maar liefst 217 stuks, die tussen eind 2010 en begin 2012 aan vier TEC-entiteiten geleverd werden: Henegouwen (reeks 3851-3898), Charleroi (reeks 7701-7759) Namen-Luxemburg (reeks 4.600-4.630) en Luik-Verviers (reeks 5.420-5.505).

De CLE-120

De CLF-120 wordt in 2008 vergezeld van een streekbusversie van de Citea: de Citea CLE-120. Nog een jaar later zien drie nieuwe lengtevarianten het licht, die vanaf 2010 in productie gaan. Dit zijn de CLE-129 (12,9 meter - 2 assen), CLE-137 (13,7 meter - 3 assen) en de CLE-145 (14,5 meter - 3 assen). Bekijk Wikipedia voor een volledig overzicht van de verkoopsaantallen.

Alle lengtevarianten waren leverbaar met de DAF PR228 S2 motor met een vermogen van 228 kW (310 pk) en de DAF PR265 S2 met een vermogen van 265 kW (360 pk). De Citea CLE 120 en CLE 129 werden ook aangeboden met de DAF PR183 S2 met een vermogen van 183 kW (250 pk). Alle types voldeden aan de Euro 5-norm.

VRBO (Muylaert) 221198 - Haaltert Station.

VRBO 221198

In België verschijnen de eerste Citea SLE in april 2011 bij Muylaert uit Denderhoutem (221198) en De Wilg uit Bree (441314 en 441315), kort gevolgd door de eerste in TEC livrei bij Yprabus uit Komen (466117). De overige stuks met het oude front rijden bij De Meibloem uit Tielt (550766) en Geenens uit Vloesberg (458132 en 458133).

In 2010 voert VDL een restyling door in het Citea gamma. De modellen krijgen ook een andere benaming.

Lees meer over:

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven