VDL Citea - 2e generatie

In 2010 voert VDL een restyling door in het Citea gamma, ontworpen door Van der Veer Designers uit Geldermalsen. Het front oogt compleet anders, ondermeer door de plaatsing van een groter VDL logo.

Daarbij krijgen de modellen ook een andere naam: de CLF-120 en CLE-120 worden als SLF-120 en SLE-120 herdoopt. De andere lengtevarianten van de CLE gaan nu als XLE door het leven. In 2011 krijgt ook de Ambassador een restyling en krijgt het model de naam Citea LLE-120.

Qua motorisatie werden de modellen nog eerst met de DAF PR183, PR228 of PR265 motoren uitgerust. Deze beantwoordden aan de Euro 5/EEV normen. Bij de omschakeling naar Euro 6 verliet VDL DAF ten voordele van FPT (Fiat Power Train) met de Cursor 9 motor. Deze wordt aangeboden met 228 kW (310 pk) of 265 kW (361 pk).

B&C 111075 - Sint-Lenaarts Heiken.

B&C 111075

De eerste Citea SLE met het vernieuwde front kwam al in september 2011 in dienst bij de Turnhoutse firma B&C waar hij het nummer 111075 kreeg. Het daaropvolgende jaar bestelde de groep Veolia 33 Citea SLE, die in 2013 geleverd werden. Daarbij zit ook een bus in sneldienstuitvoering, die bij VBM uit Lommel rijdt.

Daarnaast rijden er nog dertien SLE bij Coach Partners, vijf bij Teyssen, twee bij Van Mullem & Zonen uit Tienen en drie bij Demuynck & Vansteelandt uit Bellegem. Ook Muylaert kocht in 2015 nog twee exemplaren aan (contract 2211).

Autobus Toussaint 564121 - Jemelle Avenue de Ninove.

Toussaint 564121

In Wallonië is de buit iets kleiner. We vinden Citea SLE van de tweede generatie bij Roman uit Doornik (461105 en 462119), Roquet uit Strud-Haltinne (506122) en Toussaint uit Winenne (564121). In de groep Veolia noteren we nog de Yprabus 466118 en De Vos 463134.

De Lijn 5779 - Gent Zwijnaardsesteenweg. Ondertussen rijdt deze bus vanuit de stelplaats van Destelbergen.

De Lijn 5779

Begin 2013 bestelt De Lijn een reeks van 27 Citea SLE, die in Gent komen te rijden. Dit wordt reeks 5763-5789. Ondertussen is reeds een deel van de reeks vanuit de stelplaats van Gentbrugge in die van Destelbergen beland, waar ze op streeklijnen dienst doen. Het model heeft een FPT Cursor 9 motor.

In augustus 2015 bestelt De Lijn opnieuw bij VDL. Ditmaal gaat het om 67 Citea SLE. In februari 2016 komt er al een vervolgorder door 121 exemplaren. Deze worden vanaf 2017 verdeeld onder alle entiteiten. De bussen worden met de FPT Cursor 9 motor uitgerust.

Citea Hybrid

In 2009 start VDL met de ontwikkeling van een hybride versie van de Citea SLE. Twee proefbussen komen tussen februari 2011 en november 2013 in de regio Twente (Nederland) te rijden. Deze hebben nog het oude front. De hybride aandrijving wordt door Vossloh-Kiepe geleverd. In april 2011 levert VDL drie hybride Citea SLF aan HEAG mobilo in Darmstadt (Duitsland).

De Lijn 5977 - Oostende Vindictivelaan.

De Lijn 5977

Van de hybride versie koopt De Lijn er maar liefst 105 aan. Kort nadien wordt ook de optie van 15 extra exemplaren gelicht. De bussen - reeks 5877-5996 - zijn te vinden in West-Vlaanderen (Brugge, Oostende), Oost-Vlaanderen (Gent), Brabant (regio Leuven) en Antwerpen (stad).

De gelede Citea

Tijdens de 60ste UITP Mobility & City Transport tentoonstelling die van 27 tot 30 mei 2013 plaatsvond in Genève werd de gelede versie van de Citea voorgesteld. De bus, die in 2010 al werd aangekondigd als opvolger van de Jonckheer Volvo B7LA, is leverbaar in 2 lengtevarianten, de SLFA-180 met een lengte van 18 meter en de SLFA-187 met een lengte van 18,75 meter.

Coach Partners Brabant 304806 - Heverlee Geldenaaksebaan.

Coach Partners Brabant 304806

Een demoversie werd begin 2013 door de MIVB getest, met het oog op een bestelling gelede bussen. Het was Coach Partners die in oktober 2014 een eerste exemplaar in het verkeer bracht. Deze 502604 werd na een jammerlijk ongeval door een nieuw exemplaar vervangen. Voor hun Brabantse vestiging kocht de firma in 2016 een tweede exemplaar aan. Dit betreft wellicht een voormalig demomodel. Ook Teyssen kocht voor hun Brabants contract een Citea SLFA aan.

Het kwam ook als een kleine verrassing toen De Lijn in 2015 aankondigde dat ze negen Citea SLFA zou bestellen. Het bedrijf is immers al tientallen jaren trouw aan een zogenaamde trekker-gelede, waarbij de motor zich in de trekker bevindt. Met de aankoop van negen « duwers » wil het bedrijf wat ervaring opdoen met dit model. Deze 2219-2227 worden in de loop van 2017 verwacht.

Citea Electric

Nog tijdens hetzelfde UITP congres te Genève, presenteert VDL de Citea Electric. Het betreft een volledig elektrische Citea SLF met een lengte van 12 meter. Er kan uit diverse elektrische aandrijvingen en batterijpakketten gekozen worden.

Een demowagen kwam in 2015 testrijden bij Veolia Transport te Maastricht.

Hermes 9535 - Eindhoven Vestdijk. © F. Keizer.

De Lijn 5977

Op Busworld 2015 stelt VDL de zogenaamde » Bus Rapid Transit » van de Citea SLFA Electric voor. Het stadsvervoerbedrijf van Keulen neemt er acht stuks af. Na een paar maand testrijden worden ze vanaf december 2016 definitief op de stadslijn 133 ingezet. Een tweede bestelling volgt kort daarna. Het Nederlandse Hermes (een dochteronderneming van Connexxion/TransDev) koopt maar liefst 43 exemplaren. Deze rijden vanaf midden december 2016 op enkele lijnen in en om Eindhoven (reeks 9501-9543).

Arriva 9602 - Maastricht Wilhelminasingel. © F. Keizer.

De Lijn 5977

Daarnaast koopt ook Arriva Nederland Citea Electric aan, van het gewone model. De eerste drie exemplaren verschijnen medio 2016 op de stadsdienst van Den Bosch (9501-9503). Het is dan wachten tot december 2016. Dan worden vier stuks in Maastricht (type SLF120, 9601-9604) en twaalf in Venlo (type LLE-99, 9651-9662) geleverd. De bussen zijn uitgerust met een pantograaf en kunnen zo opgeladen worden. Nog in 2017 verschijnen ook in Zuidoost-Friesland en de Waddeneilanden enkele Citea Electric.

De Citea MLE

De voorstelling van de Citea MLE op Busworld 2013.

Citea MLE

VDL stelt op Busworld 2013 de Citea MLE voor. De Citea MLE richt zich op het Europese openbaar vervoer segment van midibussen. De Citea MLE is tot stand gekomen door een samenwerkingsverband met Wrightbus die de integrale midibus in haar fabriek in Noord-Ierland zal bouwen.

De MLE-88 en de MLE-95 worden als eerste geïntroduceerd. Dit zijn voertuigen met lengtes van respectievelijk 8,8 en 9,5 meter waarbij de vooras voor de eerste deur is gepositioneerd. Deze lengtevarianten worden gevolgd door de MLE-102 met een lengte van 10,2 meter en de MLE-108 met een lengte van 10,8 meter. Bij deze lengtevarianten bevindt de vooras zich direct achter de eerste deur. Standaard wordt de Cummins ISB4.5 E6 geleverd in combinatie met de (vol)automatische versnellingsbak Voith DIWA.6.

De Citea DLF-114

Om haar vloot dubbeldeksbussen te vervangen, gaat het Berlijnse stadsvervoerbedrijf op zoek naar een waardige vervanger. Ook VDL ziet haar kans en bouwt een dubbeldeksversie van de Citea. Het prototype - type Citea DLF-114 - gaat vanaf oktober 2015 rijden op de lijn X34.

Lees meer over:

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven