Volvo 7000 en 7700

Begin 1998 kocht Volvo de Finse constructeur Carrus Oy [1]. Uit de samenwerking ontstaat in hetzelfde jaar de Volvo 7000. Het gaat om een carrosserie die door Carrus ontwikkeld werd (type K 206), en die op een Volvo B7L-chassis geplaatst werd. De Volvo 7000 biedt een volledig lage vloer aan.

Naast Turku, wordt het model vanaf 1999 ook in het Poolse Wroclaw geproduceerd. Aangedreven door de Volvo D7C motor (met een vermogen van 215 of 250 pk), gekoppeld aan de ZF 5HP502-N versnellingsbak, kan het model zowel in een twee- als driedeursversie gekocht worden. De motor wordt links achteraan rechtstaand gemonteerd.

Bijna direct na de lancering van de Volvo 7000 wordt ook een gelede versie - de 7000A - uitgebracht. Hier bereikt de D7C motor een vermogen van 250, 275 of 310 pk. Er kan gekozen worden tussen drie of vier deuren.

Stadsbus Maastricht 841 - Maastricht Markt. Volvo 7000.

841

Dicht bij de grens vonden we het model terug bij Stadsbus Maastricht (Limburg) en de Aseag (Aken).

In 2003 wordt de Volvo 7000 opgevolgd door de 7700. Vanaf nu wordt het model enkel nog maar in Polen gebouwd. Naar analogie met de 7000 wordt ook de gelede versie van 7000A naar 7700A hernoemd.

Samen met de introductie van de Euro 4 en 5 motortypes in 2006, krijgt het model een restyling. De zevenlitermotor Volvo D7C (euro 3) motor wordt vervangen door de negenliter D9B motor met een vermogen van 260, 310 of 360 pk. In combinatie met het grotere blok en de SCR-katalysator maakte dit dat de montage van de aandrijfcomponenten herschikt moest worden. De motor bevindt zich nog steeds links achteraan en wordt rechtstaand gemonteerd, maar de radiator verhuisde naar het dak. Dat zorgt niet alleen voor een betere koeling, maar maakt ook dat de radiator minder vervuiling te slikken krijgt. Naast ZF van ook voor een Voith-versnellingsbak gekozen worden.

Volvo bood in 2008 het model aan op maat van het lastenboek van De Lijn: drie deuren, 53 zittende en 90 staande passagiers.

Van Hoorebeke & Zn 220339 - Brugge Buiten Begijnenvest.

220339

We vinden in België acht Volvo 7700A terug. Van Hoorebeke & Zn beet in augustus 2008 de spits af met twee exemplaren (220339 en 220340), gevolgd door nog een exemplaar in 2011 en 2013 (220342 en 220343). Kort daarna volgde Demuynck & Vansteelandt met de 550522. De overige drie stuks rijden bij B&C in Turnhout: 111064, 119866 en de 111078.

De hybride 7700

Op de IAA2008 stelt Volvo de hybride versie van zijn 7700 voor. De eerste bussen werden in de loop van 2009, ondermeer aan het Luxemburgse Sales-Lentz.

Sales-Lentz SL 3313 - Esch-sur-Alzette Boulevard Berwart.

SL 3313

Volvo heeft ervoor gekozen om een parallel hybride systeem te ontwikkelen dat zowel in bussen als in trucks gebruikt kan worden. Het hybride concept, I-SAM gedoopt, bestaat uit een gecombineerde startmotor, een elektrische motor, een generator en een elektronische controle-unit. I-SAM werkt samen met de dieselmotor en de I-shift versnellingsbak. De lithium-ion batterij wordt opgeladen tijdens het remmen en voedt zo de aandrijving van de elektrische motor.

In oktober 2011 wordt de Volvo 7700 opgevolgd door de Volvo 7900. Het model gaat in 2012 uit productie.

Noten en bronnen:

  • Carrus was in 1998 nog een jong bedrijf. Het ontstond in 1989 nadat Wiima Oy de Ajokki Groep (waarin ook de merken Delta Plan en Kiitokory Oy al onderdak gevonden hadden) gekocht had. Carrus zou de nieuwe naam van het bedrijf worden. Vanaf 1996 gaat Carrus een joint-venture aan met Volvo om bussen in Polen te bouwen. Pas in 2004 verandert Volvo de naam van Carrus Oy in Volvo Bus Finland Oy. ^

Lees meer over

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven