Volvo ontwikkelt een plug-in hybride bus

Volvo ontwikkelt momenteel een plug-in hybride bus die ook op langere afstanden enkel op elektriciteit kan rijden. Drie demobussen zullen in 2012 te Göteborg getest worden. Het project krijgt steun van de Europese Unie.

Volvo Buses heeft intussen al meer dan 250 hybride bussen verkocht. Deze verbruiken tot 35% minder fossiele brandstof en stoten dan ook minder schadelijke stoffen uit.

"We moeten blijven inzetten op het terugdringen van de globale energieconsumptie," zegt Volvo Bus CEO, Håkan Karlsson. "De bus is nu reeds het meest efficiënte transportmiddel in het openbaar vervoer en onze hybride bus heeft zijn plaats als de milieuvriendelijkste optie veroverd."

Maar, we moeten het energieverbruik nog verder terugdringen. Dit betekent ondermeer dat we moeten zoeken naar oplossingen om het gebruik van elektriciteit te verhogen. "

Ondersteund door het Zweedse Energie Agentschap, ontwikkelt Volvo momenteel een plug-in hybride bus. Het is in wezen dezelfde Volvo hybride bus zoals die nu al bestaat, maar die voorzien is van een nieuw type batterij. Deze slaat niet enkel de vrijgekomen remergie op, maar kan ook opgeladen worden via het elektriciteitsnet.

Door de batterijen op de eindpunten van de lijn op te laden kan de "elektrische" actieradius tot 10 kilometer uitgebreid kunnen worden. Dit geeft bijkomende voordelen zoals stil verkeer en minder uitstoot van uitlaatgassen. De motor kan zo bediend worden dat de bus enkel elektrisch rijdt in (bijvoorbeeld) dichtbevolkte gebieden, terwijl de dieselmotor op andere delen van de route gebruikt kan worden. De elektrische motor heeft een hoog rendement. De plug-in hybride bus zal in staat zijn om het dieselverbruik met meer dan 75% te doen dalen.

Volvo Bus hoopt om nog dit jaar een eerste prototype te kunnen testen. De volgende stap volgt in 2012, wanneer de bus in lijndienst getest zal worden. Drie oplaadbare hybride bussen zullen in Göteborg op lijn 60 verschijnen.

Wanneer de bus beschikbaar zal zijn op de markt, is nog niet geweten. "Het duurt nog een paar jaar," zegt Håkan Karlsson. "Maar, zijn we ervan overtuigd dat deze bus een belangrijke stap is op weg naar een efficiënter openbaar vervoer en een belangrijke stap om de wereldwijde energieverbruik te verminderen. "

Dit kan je ook interesseren

Terug naar boven