De energieke Rudolf Vanmoerkerke (1924-2014) werd eind jaren 1940 secretaris van de Nationale Federatie van Autobus- en Autocarondernemers - afdeling West-Vlaanderen, dit onder het voorzitterschap van Jules Coussens.
In de jaren vijftig zakken meer en meer Britse toeristen naar het Europese vasteland af. Meestal gebruiken ze hiervoor hun eigen coaches. Uiteindelijk beslist Minister Anseele dat de helft van de cars die voor het toeristenvervoer vanaf de ferry’s gebruikt moeten worden, van Belgische origine moeten zijn.
Rudolf Vanmoerkerke ziet direct het gat in de markt en richt in 1953 West Belgium Coach Cy op. Wie met z’n eigen bus, maar dan wel van het voorgeschreven type wil rijden voor het bedrijf, had met een contract van vijf jaar de garantie dat er jaarlijks op z’n minst 40000 kilometers aan ritten besteld zouden worden, tegen een vergoeding van tien frank per kilometer. Wie meer wil rijden, krijgt een bonus. West Belgium Coach Cy werd eigenlijk een soort makelaar in kilometers en had zelf maar enkele bussen in eigen bezit.
In het eerste jaar heeft WBC al zestig tot 80 wagens in dienst. Op een bepaald ogenblik zouden 75% van de Belgische toerwagens onder de vlag van het bedrijf varen. Deze bussen hadden een typische donkerblauwe livrei.
West Belgium Coach stapt pas eind jaren 1960 het verhaal van het lijnvervoer binnen. In januari 1969 wordt Rudolf Vanmoerkerke mede-zaakvoerder van het Oostendse bedrijf Govaert-Miny, dit naast Robert Saelens. Govaert-Miny wordt nog in 1969 tot een naamloze vennootschap omgevormd.
Kort daarna trekt Robert Saelens zich uit Govaert-Miny terug. De bussen, en de ritten op lijn 62a (Oostende-Eernegem-Torhout) worden door West-Belgium Coach overgenomen. Dit is ook het einde van de pachtersbussen op de Oostendse lijnen 14 en 27. Het doek valt voor Govaert-Miny op 30 december 1970, wanneer de firma een fusie aangaat met West Belgium Coach, dat vanaf 1 januari 1971 uitbater wordt op lijn 62a.
Deze AEC/Jonckheere uit 1970 werd van Govaert overgenomen en kreeg in 1977 het nummer 371151. © M. Reps.
Van Govaert-Miny worden vier Leyland/Jonckheere overgenomen. In de jaren 1970 en vroege jaren 1980 maken verschillende Neoplan, dit van de types NH15, N316 en N416, hun opwachting in het bedrijf.
Deze 371158 was in 1973 de vierde Neoplan die in dienst kwam. Deze is van het type N316. © M. Colman
Bij de overname van de NMBS-bussen door de NMVB krijgt het bedrijf in 1977 het contract 3711 toegewezen. WBC maakt intussen deel uit van de Sunair-groep, onder leiding van de familie Vanmoerkerke.
De laatst aangekochte Neoplan was van het type N416SL en droeg het nummer 371152.
Met het invoeren van het IC/IR plan op 3 juni 1984 verschijnt de nieuwe lijn 50a (Oostende-Oudenburg-Jabbeke-Brugge), als compensatie voor het schrappen van de haltes van Zandvoorde, Oudenburg, Jabbeke en Varsenare op lijn 50a. Tegelijk krijgen de twee variantes van lijn 62a een apart nummer: 62a voor Oostende-Gistel-Torhout, 62b voor Oostende-Zandvoorde-Eernegem. De variante Oostende-Oudenburg-Ettelgem gaat over naar de lijn 50a.
De 371162 was de laatste van vier Van Hool A120P en kwam in 1987 in dienst.
Nog in 1984 komt een eerste van drie Van Hool A120P bij het bedrijf rijden. Begin jaren 1990 volgen nog twee Jonckheere City 041.
De tweede Jonckheere City 041 kreeg het nummer 371166. De bus kwam in augustus 1994 in dienst.
In 2000 verkoopt Sunair WBC aan Eltebe uit Brugge. Nog in dat jaar wordt lijn 62b vervangen door drie nieuwe zogenaamde « voorstadslijnen »: 31 (Oostende-Eernegem), 32 (Oostende-Ettelgem) en 33 (Oostende-Westkerke). Deze lijnen worden in januari 2005 als 21, 22 en 23 hernummerd.
In augustus 2002 werd deze MAN SL283 in dienst genomen. Het zou een uniek stuk in België blijven. Bij de nieuwe contracten krijgt hij het nummer 551067.
Bij de nieuwe contracten van De Lijn komen begin 2003 twee bussen van Eltebe over naar WBC. Het contract 5510 omvat de lijnen 31, 50a en 51a. Tegelijk worden zes nieuwe Volvo B7RLE/Jonckheere Transit 2000 in het contract opgenomen. In 2003 is WBC, samen met Eltebe een van de stichtende leden van de Flanders Coach Group.
Van het Hamburgse stadsbusbedrijf worden in 2004 en 2005 twee Mercedes-Benz Citaro uit 1997-98 overgenomen. Dit worden de 551076-77.
De eerste gelede bus in het contract 5510 was afkomstig van het stadsvervoerbedrijf van Karlsruhe. Bij WBC kreeg hij het nummer 551077. De bus werd in 2013 door een nieuwe Citaro G II vervangen.
In 2007 vindt een busruil plaats met Flanders Bus (dit was een zusterbedrijf dat in 2001 opgericht werd). Twee Transit 2000 gaan naar het Pajottenland, twee bussen van Flanders Bus maken de omgekeerde beweging: dit worden de (nieuwe) 551069 en 551073. Nadat bij Flanders bus begin 2008 nog een aantal nieuwe Transit 2000 instromen, komen de 300901 en 300903 en 300906 naar Oostende als 551080-82. In 2010 vertrekt de 551080 terug naar Flanders Bus.
WBC mag vanaf 1 september 2008 ook de ritten op de Brugse stadslijn 27 (Brugge-Kinepolis-Loppem) uitvoeren. Hiervoor wordt het contract 5027 in het leven geroepen waarin één Volvo B7RLE/Jonckheere Transit 2000 ingeschreven staat.
Nog in 2007 komt een eerste gelede bus van het type Mercedes-Benz O 405GN bij het bedrijf rijden.
Sinds de overname door Keolis is Mercedes-Benz huisleverancier. Deze 551091 is de jongste Mercedes-Benz Citaro LE C2. Op de achtergrond het Brugse concertgebouw.
Sinds 2009 maakt het bedrijf deel uit van de Keolis-groep. Mercedes-Benz is huisleverancier geworden. De jongste aanwinst is een Jonckheere Transit 2000, afkomstig van Dony uit Borgloon. Dit is de 551092.
Bronnen: