De Lijn 2356-2470 : Van Hool A600

Deze eerste reeks Van Hool A600 werd nog door de Buurtspoorwegen besteld. De bussen werden tijdens de laatste dagen van de maatschappij geleverd. In juli 1990 stelt De Lijn al de 2371 in de kleurstelling van de nieuwe maatschappij voor. Kort daarna valt de beslissing om de nog te leveren exemplaren die naar De Lijn zullen gaan, direct in de nieuwe livrei te schilderen. Zo werd de 2397 de laatste uit de reeks die nog in de oranje-witte livrei in dienst genomen werd.

De Lijn 2364 - Kraainem. © M. Reps. De lijn NL (Brussel-Leuven) zou in november 1994 door de nieuwe lijnen 107-108 vervangen worden. Tegelijk werden de geërfde kleine rolfilms door bredere exemplaren vervangen. Bij latere herschilderingen verschoof het logo ook naar achteren.

De Lijn 2364

De Lijn 2440 - Leuven. © A. Vlieghe.

De Lijn 2440

De Lijn 2450. © M. Reps.

De Lijn 2450

Brabant kreeg de 2356, 2359-2371 en later ook nog de 2438-2459. In het voorjaar van 1992 verhuizen de 2448-2459 naar Oost-Vlaanderen. De bussen zijn in de stelplaats van Leuven te vinden. In het nieuwe millennium worden de rolfilms door elektronische exemplaren vervangen.

De Lijn 2370 - Oudergem metro Herrmann-Debroux. Kort daarna zou deze bus naar Mattheesen verhuizen.

De Lijn 2370

De Lijn 2444 - Vilvoorde. De 2444 was in het voorjaar van 2005 in Grimbergen te vinden.

De Lijn 2444

Vanaf begin 2005 krijgen deze bussen - na de komst van een reeks Jonckheere Transit 2000 - in deze entiteit een reservestatus. In die hoedanigheid gaan enkele stuks naar de stelplaatsen van Grimbergen en Asse. In de loop van 2005 worden de meeste Brabantse exemplaren afgevoerd. De 2370 gaat naar Mattheesen, om daar een verongelukte A600 uit dezelfde reeks te vervangen, waar hij het tot januari 2011 uithoudt.

De Lijn 2453 - Grimbergen.

De Lijn 2453

De Lijn Oost-Vlaanderen stuurt in het voorjaar van 2006 enkele van haar afgedankte bussen uit deze reeks naar Brabant. Zo vinden we de 2456 in Leerbeek, de 2450 in Ukkel en de 2451, 2453-2455 in Het Rad. De 2451, 2455 en 2456 leggen al in de zomer van 2006 het loodje. De 2450, 2453 en 2454 houden het uit tot begin 2007. De 2454 is nog via Dilbeek in de stelplaats van Haacht geraakt. Door de levering van een nieuwe reeks Jonckheere Transit 2000 te Grimbergen kon deze stelplaats begin 2007 zes oudere Transit 2000 naar Het Rad, Leerbeek en Ukkel doorschuiven.

De Lijn 2389 - Antwerpen.

De Lijn 2389

In Antwerpen reden deze bussen vanuit de stelplaatsen van Zandvliet (2388-2395) en Tjalkstraat (2396-2403). Na de levering van Van Hool A600 uit de 37-reeks verhuizen de bussen uit Zandvliet begin 2000 naar Tjalkstraat.

Bij de start van het Minder-Hinderplan worden ze praktisch allemaal uitgeleend aan exploitant Mattheesen. De eerste bussen keren in de loop van 2005 reeds terug, de laatste blijft er tot in 2011 hangen. Ze verschijnen nadien niet meer op lijndienst.

De Lijn 2414 - Peer. © A. Vlieghe.

De Lijn 2414

In Limburg rijden deze bussen (2404-2421) in 1991 vanuit de stelplaatsen van Maaseik en Bree. Na hun sluiting worden de bussen in juli 1997 overgebracht naar de nieuwe stelplaats van Kinrooi. Aan hun leven komt daar pas een eind na de levering van Jonckheere Transit 2000 uit de 45-reeks, dit in de lente van 2005. De meeste verhuizen dan naar Hasselt, er blijven nog een drie à vijftal exemplaren in Kinrooi hangen. Hasselt stuurt op zijn beurt eind 2006 en begin 2007 nog een zevental exemplaren naar de stelplaats van Beverlo.

De Lijn 2420 - Tessenderlo.

De Lijn 2420

De meeste Limburgse exemplaren worden in de zomer van 2007 afgevoerd na de komst van de Jonckheere Transit 2000 uit de reeks 4980-5015 in de stelplaatsen van Hasselt en Beverlo. Enkel de 2413 en 2421 halen 2008 nog. De eerste wordt dan aan DB Traffic uit Bree verkocht.

De Lijn 2433 - Oostende. Lijn 14 verdween bij de komst van de voorstadslijn 34 naar Gistel in mei 1998.

De Lijn 2433

West-Vlaanderen had 16 stuks ontvangen, die vanuit Oostende reden. Daar reden ze tot de komst van de Van Hool A300 ook op de stadsdienst reden.

Bij de uitbreiding van het Brugse voorstadsvervoer (juni 1997) reden er tijdelijk enkele van die A300 vanuit Assebroek. Deze werden al vlug door de 2433-2437 vervangen. Na de levering van de Van Hool A600 uit de reeks 3584-3654 verhuizen deze in de lente van 1999 terug naar Oostende.

De Lijn 2432 - De Haan.

De Lijn 2432

De West-Vlaamse exemplaren gaan er pas in de de tweede helft van 2008 uit, na de levering van Jonckheere Transit 2000 uit de reeks 5095-5167. De 2422 was toen nog werkzaam in de rijschool, en zou dat nog blijven doen tot eind 2010.

De Lijn 2468 - Gent. © M. Reps.

De Lijn 2468

De Lijn 2455 - Oudenaarde.

De Lijn 2454

Na West-Vlaanderen was Oost-Vlaanderen aan de beurt gekomen, daar reden initieel de 2460-2470 gaan rijden in de regio Destelbergen. In mei 1992 verhuizen de Brabantse 2448-2459 ook naar deze provincie. In april 1998 worden deze exemplaren met elektronische bestemmingsaanduiders uitgerust.

De Lijn 2457 - Dendermonde.

De Lijn 2454

Na komst van de reeks Van Hool newA360 te Destelbergen, verhuist een deel van de bussen begin 2004 naar de stelplaats van Hofstade. Daar zijn ze ook nodig om uitbreidingen vlotjes op te kunnen vangen.

De Lijn 2463 - Antwerpen. © W. Thierens.

De Lijn 2454

Een volgende barst in hun rijk volgt in het voorjaar van 2006, wanneer enkele exemplaren naar Brabant verkassen (zie hierboven). De overige exemplaren (2457-2470) rijden nog steeds in beide regio's rond. De 2448-2449 worden in de rijschool ingezet. In november 2009 staan er nog drie in Hofstade, de overige negen in de regio Destelbergen. De 2463 en 2468 mochten in 2010 zelfs nog eens de Wase wegen gaan verkennen. Eind 2010 wordt een eerste portie bussen afgevoerd, het saldo volgt in 2011. De 2470 sluit de deur; de bus zal door META bewaard zal worden.

Technische gegevens

  • Aantal: 97
  • In dienst: 1991
  • Uit dienst: 2005-2011
  • Carrosserie: Van Hool A600
  • Chassis: Van Hool 600
  • Lengte: 11,640 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Gewicht: 18.100 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 39/92
  • Motor: MAN
  • Motortype: D2566 UH
  • Vermogen: 205 pk
  • Versnelling: Voith D854.2
  • Deuren: 2 (FoMo)
 
Terug naar boven