De Lijn 2858 - Aalst Station.

De Lijn 2818

Een eerste reeks Van Hool A600 voor De Lijn met de rechthoekige koplampen. In hun begindagen reden deze bussen nog met papieren films rond. In Antwerpen en Limburg (en enkele bussen in Brabant) werden oude films hergebruikt terwijl voor de West-Vlaamse en Brabantse bussen nieuwere en bredere films ontworpen werden. Later werden elektronische aanduiders ingebouwd.

De Lijn 2824 - Turnhout Markt. © R. Van Poppel.

De Lijn 2824

In Antwerpen kwam deze reeks oorspronkelijk terecht in Turnhout en Oostmalle. Tijdens het Minder Hinderplan werden enkele A600 uit deze reeks aan enkele exploitanten uitgeleend. De 2819 kwam bij De Schelde, later bij Oostmalle Cars terecht. De 2820-2824 gingen naar De Polder, terwijl de 2825-2830 bij De Schelde gingen rijden.

Na hun terugkeer (2005 en 2006) werden de bussen nog enkele jaren in de rijschool ingezet.

De Lijn 2834 - Mechelen Hendrik Speecqvest.

De Lijn 2834

De overige Antwerpse exemplaren werden vanaf 2004 ingezet vanuit de regio's Mechelen en Turnhout, en werden in de loop van 2009 afgevoerd. Ook hier kwamen enkele bussen nog bij de rijschool terecht, die in 2012 nog een dienstnummer kregen.

De Lijn 2846 - Zellik Brusselsesteenweg.

De Lijn 2846

In Vlaams-Brabant reden deze A600 vanuit de stelplaatsen van Grimbergen, Asse en Londerzeel. In 2009 werden een vijftal bussen naar Leuven gemuteerd. In de daaropvolgende jaren wordt de reeks in deze entiteit uitgedund.

Na de levering van de newA360 uit de 54-reeks schuift Grimbergen in 2010 nog een aantal A600 naar Leuven. Daar was na de levering van de hybrides uit de 54-reeks een tekort ontstaan. Zo vervoegen de 2841 en 2842 de al aanwezige 2847 en 2863.

In de zomer van 2013 transformeren de 2847 en 2863 tot dienstbussen voor respectievelijk stelplaats Overijse en Haacht. In de loop van 2015 volgt hun afvoer. De 2848 rijdt dan nog even op lijndiensten

De Lijn 2875 - Sint-Truiden Ziekerenweg.

De Lijn 2875

De Limburgse exemplaren werden oorspronkelijk geleverd te Hasselt, Bilzen, Tongeren en Sint-Truiden. Ze werden tussen 2011 en 2016 afgevoerd. In Tongeren en Sint-Truiden werden ze door Transit 2000 uit de 49-reeks vervangen, afkomstig van de stelplaats Beverlo

De Lijn 2890 - Torhout station.

De Lijn 2890

De West-Vlaamse exemplaren (2882-2895) reden vanuit de stelplaatsen van Ieper en Diksmuide. Bus 2890 werd gedurende enkele jaren in de zomermaanden ingezet op lijn 758 Ieper-Oostende. Aan boord bevonden zich Snuisterboekjes vol lokale weetjes.

In West-Vlaanderen worden deze bussen in 2010-2012 afgevoerd. De laatste zes exemplaren verlaten in april 2012 de stelplaats van Diksmuide.

De Lijn 2896 - Antwerpen Luitenant Lippenslaan.

De Lijn 2896

De meest speciale bus uit deze reeks is de 2896, de VIP bus van De Lijn die voor het eerst ingezet werd tijdens Antwerpen 93. Hij was bedoeld om bij speciale gelegenheden hoge gasten te vervoeren. In 2009 werd hij al 'n paar keer als rijschoolbus gezien.

Laatste aanpassing op 04.09.2017

Technische gegevens

  • Aantal: 78
  • In dienst: 1993
  • Uit dienst: 2006-..
  • Carrosserie: Van Hool A600
  • Chassis: Van Hool 600
  • Lengte: 11,635 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 3,025 m
  • Plaatsen (zit/totaal): 39/93
  • Motor: DAF
  • Motortype: LT160H
  • Vermogen: 220 pk
  • Positie: horizontaal (achteraan)
  • Versnelling: ZF 5HP500
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Vloer: vlak tot aan de achterdeur, nadien hellend naar achter toe
  • Bestemmingsaanduiders: gemotoriseerde rolfilm, die op de meeste bussen vervangen werden door flipdots
 

Buslijsten

De Lijn 2819-2896

Verdeling per entiteit

Klik op een entiteit om de laatste stelplaatsverdeling te bekijken.

Vlaams-Brabant2863
Terug naar boven