De Lijn 2900 - Merksem Bredabaan. © M. Reps.

De Lijn 2900

De reeks 2897-2919 werd verdeeld tussen Antwerpen en Oost-Vlaanderen. De bussen kregen eerste oudere films ingebouwd. Later werden - enkel voor de Oost-Vlaamse exemplaren - rolfilms op maat gemaakt en uiteindelijk kregen alle bussen uit deze reek flipdotfilms. Het is pas in 2006 dat sommige Antwerpse exemplaren ook achteraan digitale films krijgen.

De Lijn 2902 - Antwerpen Franklin Rooseveltplaats.

De Lijn 2902

De Antwerpse exemplaren rijden oorspronkelijk vanuit de stelplaats Tjalkstraat. In 1996 verkassen telkens twee exemplaren naar Zandvliet en Wuustwezel, die op hun beurt evenveel Volvo B10MA/Jonckheere terugsturen.

Na de levering van de gelede Transit 2000 uit de 49-reeks, waarbij er met andere gelede reeksen verschoven werd, keren de 2899-2902 eind 2006 naar Tjalkstraat terug. De 2898-2899 worden in 2008 al aan de kant geschoven. Begin mei 2008 verhuizen de 2901 en 2902 eventjes vanuit Oostmalle. Na hun terugkeer naar Tjalkstraat worden ze begin juli 2008 afgevoerd.

Maar... begin september 2008 verhuizen de 2901-2902 naar Hasselt, gevolgd door de 2898. Ze zullen er voornamelijk als organenbank gebruikt.

De Lijn 2908 - Gent St-Michielshelling. Voor tram 1 tot Flanders Expo doorgetrokken werd, verzorgden bussen de pendeldienst tijdens de Gentse Feesten

De Lijn 2908

In Oost-Vlaanderen komen de bussen terecht in Destelbergen en haar nevenstelplaatsen. Tijdens de Gentse Feesten worden meestal enkele exemplaren aan Gentbrugge uitgeleend om de trolleybussen op lijn 3 te vervangen. Later zijn er ook steevast enkele exemplaren in Sint-Niklaas te vinden.

De Lijn 2915 - Dendermonde Geldroplaan.

De Lijn 2915

In juni 2008 worden de 2906 en 2910 als eerste Oost-Vlaamse exemplaren uit dienst gehaald. In dezelfde maand volgen nog de 2903, 2907, 2911 en 2917. Dit na de instroom van newAG300 uit de 52-reeks. In juli gaan de 2904, 2909 en 2912 aan de kant, gevolgd door 2913 en 2914 in augustus. Deze twee bussen worden - samen met de 2904 - later dat jaar terug gereactiveerd.

Omdat de entiteit Limburg extra gelede bussen nodig had, levert ook Oost-Vlaanderen enkele van z'n afgedankte AG700 aan Hasselt: de 2903, 2905-2909, 2911 en 2917 maken de oversteek.

De overblijvers - 2904, 2913-2915, 2918 en 2919 - blijven nog werkzaam tot de zomer en het najaar van 2010. De 2914 duikt in mei 2010 zelfs nog even op in Kortrijk.

De Lijn 2909 - Hasselt Kolonel Dusartplein.

De Lijn 2909

De werkplaats van Hasselt stelt als eerste bus de 2911 terug in dienst in oktober 2008. Ook de 2905-2907 en 2909 komen terug in dienst, later ook de 2903 en 2917. De 2909 wordt in maart en april 2009 even aan Antwerpen uitgeleend in het kader van een schoolproject, maar komt nadien naar Hasselt terug. Naast Hasselt zien we deze geledes ook verschijnen in de stelplaatsen van St-Truiden, Tongeren, Beverlo en Kinrooi, meestal als tijdelijke reserve. De laatste rijvaardige exemplaren houden het uit tot het voorjaar van 2014.

Laatste aanpassing op 05.09.2017

Technische gegevens

  • Aantal: 23
  • In dienst: 1993
  • Uit dienst: 2008-..
  • Carrosserie: Van Hool AG700
  • Chassis: Van Hool 700
  • Lengte: 17,695 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 3,010 m
  • Plaatsen (zit/totaal): 61/134
  • Motor: DAF
  • Motortype: KT200
  • Vermogen: 272 pk
  • Positie: horizontaal (tussen de assen van de trekker)
  • Versnelling: ZF 5HP500
  • Deuren: 3 (FoMo-To)
  • Vloer: vlak over de hele lengte
  • Bestemmingsaanduiders: gemotoriseerde rolfilm, later vervangen door flipdots
 

Buslijsten

De Lijn 2897-2919

Vergelijkbare reeksen

Terug naar boven