De Lijn 3220

De Lijn 3220 -Mol.

Dit is de enige reeks A500 in tweedeursversie voor de Lijn; ze werden als een proefserie gezien. De bussen werden in de loop van oktober en november 1994 geleverd in de stelplaatsen van Tessenderlo (3219-3220), Leopoldsburg (3221-3222), Koersel (3223-3228), Hasselt (3229), Bree (3230), Maaseik (3231, 3236) en Lanaken (3232-3235). In Bree vervingen deze twee Van Hool AI119X (uit de reeks 4500..4824), in andere stelplaatsen konden zo Van Hool A120 vervangen worden.

Na het sluiten van de stelplaatsen van Maaseik gingen twee stuks naar de nieuwe stelplaats van Kinrooi. Deze kwamen later in Lanaken terecht. Na de sluiting van Koersel en Tessenderlo gingen deze bussen naar de nieuwe stelplaats van Beverlo.

De Lijn 3226

De Lijn 3226 - Antwerpen Leopold de Waelplaats. © D. Dewel.

De 3221-3222 verhuizen in 2011 even vanuit Beverlo naar Winterslag. Eind 2013, begin 2014 gaan twee exemplaren naar de stelplaats van Zurenborg (3226 en 3232). Ze komen ook eventjes vanuit Mechelen te rijden.

De Lijn 3231

De Lijn 3231 - Hasselt Koningin Astridlaan.

Door de komst van de Van Hool newA360 uit de reeks 5446-5519 in Beverlo muteerden eind 2011 een aantal van exemplaren naar Hasselt, waar ze ondermeer op de stadslijnen gaan rijden. De laatste stuks uit Lanaken verdwenen na de komst van de Iveco Crossway LE in deze stelplaats.

Laatste aanpassing op 08.02.2016

Technische gegevens

  • Aantal: 18
  • In dienst: 1994
  • Carrosserie: Van Hool A500
  • Chassis: Van Hool 500/1
  • Lengte: 11,625 m
  • Breedte: 2,500 m
  • Plaatsen (zit/totaal):
  • Plaatsen (zit/totaal): 28/93 + 7 klapstoeltjes
  • Motor: MAN
  • Motortype: D0826 LOH07
  • Vermogen: 230 pk
  • Positie: horizontaal (tussen de assen)
  • Versnelling: ZF 5HP500
  • Deuren: 2 (FooR)
  • Vloer: vlak over de hele lengte
  • Bestemmingsaanduiders: elektronisch (flipdots)
 

Buslijsten

De Lijn 3219-3236
Terug naar boven