De Lijn 5700-5714 : Van Hool A120/50

De Lijn 5702 - Sint-Truiden

De Lijn 5702

Van deze kleinere reeks bussen kwam de grote helft (5700-5714) bij De Lijn terecht, het saldo kwam bij de nieuwe TEC Charleroi terecht. De bussen reden vanuit de stelplaats Hasselt, op het einde ook vanuit Bilzen. De reeks werd tussen maart 2000 en maart juli 2001 afgevoerd, na de komst van de Jonckheere Transit 2000 uit de 38-reeks. De 5714 sloot het rijtje af in oktober 2001. In Bilzen werden de bussen door A600 uit de 28-reeks vervangen, afkomstig van Hasselt.

De Lijn 5712 - Hasselt

De Lijn 5712

Bus 5712 diende al sinds 1991 voor testen van een waterstofmotor. Hij had hiervoor een speciale beschildering gekregen. De bus verdween in 1995 van het toneel.

Technische gegevens

  • Aantal: 15
  • In dienst: 1991
  • Uit dienst: 1995-2001
  • Carrosserie: Van Hool A120
  • Chassis: Van Hool A120/50
  • Lengte: 11,800 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Gewicht: 16.800 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 39/92
  • Motor: MAN
  • Motortype: D2566 MUH
  • Vermogen: 220 pk
  • Versnelling: Renk Doromat 874A (5689-5704), Voith 851 (5705-5714)
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Bestemmingsaanduiders: rolfilm
 

Buslijsten

De Lijn 5700-5714
 
Terug naar boven