Een deel van deze bussen was werkzaam in het Brusselse, vooral dan op de lijnen G (richting Grimbergen) en L (Londerzeel). De 5741 verlaat hier het Noordstation op weg naar Grimbergen. En nNabij Houba de Strooper is de 5749 op weg naar Londerzeel.



De overige exemplaren waren in het Waasland te vinden. Enkele lijnen uit deze regio hadden indertijd hun eindpunt op de Antwerpse Rooseveltplaats. Deze 5778 op lijn 95W (via de Waaslandtunnel) komt hier op dit busstation aan.



Een gewoonte van de NMVB die tijdens de eerste jaren van De Lijn verdergezet werd, was de tijdelijke mutatie van enkele AG280 van Oost- naar West-Vlaanderen tijdens de zomermaanden. We zien hier zo de 5774 aan het station van Oostende.

Laatste aanpassing op 28.10.2012

Technische gegevens

  • Aantal: 43
  • In dienst: 1991
  • Uit dienst: 1996-2001
  • Carrosserie: Van Hool AG280
  • Chassis: Van Hool AG280/1
  • Lengte: 17,350 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 2,955 m
  • Gewicht: 22.580 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 56/138
  • Motor: MAN
  • Motortype: D2566 MTH
  • Vermogen: 280 pk
  • Positie: verticaal onder de vloer in het linkerdeel van de trekker (tussen de assen)
  • Versnelling: Voith D854 B4N21
  • Deuren: 4 (FoMo-ToT)
  • Vloer: vlak over de hele lengte van de bus. In de trekker zijn de zitjes aan de linkerkant op podesten geplaatst
  • Bestemmingsaanduiders: rolfilm
 

Buslijsten

De Lijn 5740-5795
 
Terug naar boven