NMVB 2370

NMVB 2370 - Leuven. © coll. M. Reps.

Van Hool stelt in 1989 de A600 voor. Het model werd de opvolger voor de A120 in het interstedelijke vervoer. Net als bij de A120 is de motor achteraan geplaatst, waardoor in het voorste deel van de bus een redelijk lage vloer met dito instap bekomen wordt.

De Buurtspoorwegen bestellen er twee reeksen van: 2356-2470 en 2484-2658.

Het eerste exemplaar werd in juni 1990 in Kessel-Lo geleverd. In juli stelt De Lijn de 2371 voor in de kleurstelling van de nieuwe vervoermaatschappij.

NMVB 2358

NMVB 2358 - Aarlen (stelplaats).

De 2357 en 2358 worden in juli 1990 aan de groep Namen geleverd. In tegenstelling tot de andere exemplaren zijn deze uitgerust met een zwaardere motor en autocarzitjes. Ze vervangen enkele A500 uit de reeks 2295-2304 op de lijnen richting Groothertogdom Luxemburg.

Ondertussen was vanaf juni 1990 de levering begonnen aan de groep Brabant. In juni en juli 1990, december 1990 en januari 1991 krijgen hier de 2359-2371 en de 2437-2459 onderdak. Nadien - wellicht rond de overgang naar De Lijn - verhuizen de 2448-2459 naar Oost-Vlaanderen.

NMVB 2379

NMVB 2379 - Charleroi Sud. © L. Bollen.

Henegouwen krijgt ook een aantal exemplaren. De 2372-2382 gaan naar Jumet, de 2383-2387 naar Eugies. Deze laatste vijf stuks zullen na de levering van de Jonckheere City 041 2659-2683 (TEC Henegouwen 3451-3475) naar de nieuwe TEC Waals-Brabant verhuizen.

NMVB 2397

De NMVB 2397 draagt hier al een klein logo van De Lijn - Antwerpen Rooseveltplaats. © M. Reps.

De 2388-2403 vinden we terug in Antwerpen. Daar worden ze in september en oktober 1990 geleverd. Ondertussen was beslist om de exemplaren die in Vlaanderen instromen, reeds in de livrei van De Lijn te schilderen. De 2397 is de laatste bus uit deze reeks die in de NMVB-kleurstelling in dienst kwam.

Tegelijk met de levering in Antwerpen stromen ook de Limburgse exemplaren (2404-2421) binnen. Nadien is het de beurt aan West-Vlaanderen (2422-2436, november-december 1990).

De laatste groep die een deel van de koek krijgt, is Oost-Vlaanderen. De 2460-2470 gaan rijden vanuit het gewest Destelbergen. De 2470 komt begin februari 1991 in dienst. Nadien verhuizen de Brabantse 2448-2459 ook naar Oost-Vlaanderen.

NMVB 2387

André Vlieghe neemt op 1 juli 1991 deze foto van de NMVB 2387 te St-Ghislain.

Bij de verdeling van het wagenpark van de NMVB nemen de De Lijn en de verschillende TEC entiteiten deze reeks over. Daar vinden we ze bij de TEC Namen-Luxemburg (de 2357-2358 worden als 700 en 701 hernummerd en vallen in de reeks 700-704), TEC Charleroi (7272-7282) en TEC Henegouwen (voorzien als 3401-3405).

Laatste aanpassing op 06.02.2016

Technische gegevens

  • Aantal: 112
  • In dienst: 1990-1991
  • Carrosserie: Van Hool A600
  • Chassis: Van Hool 600
  • Lengte: 11,640 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Gewicht: 18.100 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 39/92
  • Motor: MAN
  • Motortype: D2566 UH (2357-2358:) D2866 OH
  • Vermogen: 205 pk
  • Versnelling: Voith D854.2
  • Deuren: 2 (FoMo)
 

Buslijsten

NMVB 2356-2470
Terug naar boven