NMVB 2714 - Anderlecht, Erasme. © coll. M. Reps.

NMVB 2714

Van Hool had zijn type 420HA in 1963 voorgesteld als de nieuwe stads- en streekbus. De integraal gebouwde bus - met Fiat-componenten werd aangedreven door een horizontaal geplaatste Fiat-motor van het type 220H. Deze was gekoppeld aan een Voith Diwabus 145 D2 automatische versnellingsbak. De NMVB zou deze later door een Voith 501 JBR vervangen. De gangwissel was ook voorzien van een kick-down, die toeliet om snel in een hogere versnelling te gaan. De

NMVB 2634 (rechts), samen met de Brossel A98 DAR/Jonckheere 2028. De bovenste rij koplampen werd nadien verwijderd. - Namen. © A. Pastiels.

NMVB 2673 en 2768

Deze reeks was de eerste Van Hool-Fiat reeks voor de Buurtspoorwegen. De eerste reeks omvatte 150 eenheden en kwamn tussen april 1963 en april 1964 in dienst. Ze werd verdeeld tussen Luik (6), Namen (30), West-Vlaanderen (8), Limburg (22), Oost-Vlaanderen (12), Henegouwen (30), Brabant (37) en Antwerpen (5). Nadien volgden nog verschillende mutaties, bekijk de lijst voor meer details.

NMVB 2659 - Oostende stelplaats. © A. Vlieghe.

NMVB 2659

Enkele bussen uit deze reeks hebben ook de groene NMBS kleur gedragen.

NMVB 2643 - Mariembourg stelplaats.

NMVB 2643

Tegen het einde van hun leven kregen diverse bussen nog de nieuwe oranje kleur. De reeks werd grotendeels in 1976 en 1977 afgevoerd.

Omdat de NMVB 2638 hier op een vervangingslijn van de NMBS rijdt (167a), is een bord met het NMBS-logo boven het NMVB-logo aangebracht - Aarlen station.

NMVB 2638

Bus 2638 kreeg (wellicht na een ongeval) een kop van een Standaard III-type aangemeten.

Laatste aanpassing op 01.02.2016

Technische gegevens

  • Aantal: 150
  • In dienst: 1963-1964
  • Carrosserie: Van Hool (standaard II)
  • Chassis: Van Hool 420HA St.4
  • Lengte: 11,960 m
  • Breedte: 2,480 m
  • Gewicht: 13.850 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 50/85
  • Motor: Fiat
  • Motortype: 220H004
  • Vermogen: 140 pk
  • Versnelling: Voith 501 JBR
  • Deuren: 2 (FoMo)
 

Buslijsten

NMVB 2570-2719
Terug naar boven