Naast standaardbussen werden volgens de nieuwe standaard ook tien-meterbussen vervaardigd, waarvan dit de eerste reeks was. Ze waren bedoeld om de oudere Van Hool-Mercedes stadsbusjes begin de zestiger jaren te vervangen.

Besteld op 29 december 1972, kwam de reeks eind 1973, begin 1974 te rijden op het stadsnet van Brugge. De 4108-4109 hebben zelfs ook eventjes op het stadsnet van Menen gereden.

NMVB 4107

NMVB 4107 - Brugge Station, © coll. A. Vlieghe.

Bij de levering van de reeks Van Hool AU124/Cummins in West-Vlaanderen verhuisde de reeks eind 1976, begin 1977 naar Oost-Vlaanderen. In de stelplaatsen van St-Niklaas en Hofstade konden zo de laatste exemplaren uit de reeks Mercedes-Benz O 321H/Van Hool 2941-2970 afgevoerd worden.

NMVB 4117

NMVB 4117 - Belsele, © coll. A. Vlieghe.

Een nieuwtje bij deze reeks waren de dubbele instapdeuren, die pas vanaf de reeks 4325-4374 ook op de standaardbussen zouden volgen.

Echt tevreden waren de Buurtspoorwegen niet over deze reeks. Ze werden eind 1981, begin 1982 afgevoerd. In Sint-Niklaas verschenen toen terug standaardbussen op het stadsnet. Dat net zou op 1 september 1982 grondig aangepast worden (het zogenaamde « oranje busplan »).

Laatste aanpassing op 16.08.2015

Technische gegevens

  • Aantal: 25
  • In dienst: 1973-1974
  • Carrosserie: Van Hool (standaard III)
  • Chassis: Van Hool 402 CP3
  • Lengte: 9,980 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Gewicht: 13.440 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 32/72
  • Motor: Mercedes
  • Motortype: OM352
  • Vermogen: 171 pk
  • Versnelling: Voith 142 D2
  • Deuren: 2 (FoMo)
 

Buslijsten

NMVB 4100-4124
Terug naar boven