Het AI 114 type was nieuw door Van Hool ontwikkeld. Met dit type deden ook de DAF-motor en de volledig pneumatische ophanging hun intrede bij de Buurtspoorwegen. Ook werd de rij met eenpersoonszitjes naar de chauffeurszijde verplaatst.

De eerste bussen uit de reeks werden eind 1974 aan de groepen Eugies en Jumet (Henegouwen) geleverd. Ze komen terecht in de stelplaatsen van Bergen (4201-4222) en La Louvière (4223-4233). Vanaf het nummer 4234 komen ze in Brabant terecht.

NMVB 4209

NMVB 4209 - Mons Gare SNCB, © coll. R. Van Poppel.

In maart 1983 verkassen de Henegouwse exemplaren naar de groep Leuven. Als tegenprestati sturen de stelplaatsen Haacht en Diegem de 3865-3872, 3873-3877 en 3916-3925 (uit de reeksen 3800-3899 en 3900-3949) naar Bergen en La Louvière.

NMVB 4279

NMVB 4279 - Schaarbeek Leuvensesteenweg, © coll. M. Reps.

In de jaren 1980 worden al enkele exemplaren afgevoerd.

Bij de verdeling van het NMVB-wagenpark in 1991 komt de reeks bij de De Lijn terecht. 

NMVB 4245

NMVB 4245 - Wavre Place Henri Berger, © coll. M. Reps.

Laatste aanpassing op 16.08.2015

Technische gegevens

  • Aantal: 85
  • In dienst: 1974
  • Carrosserie: Van Hool (standaard III)
  • Chassis: Van Hool AI 114X
  • Lengte: 11,850 m
  • Breedte: 2,480 m
  • Gewicht: 15.940 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 44/92
  • Motor: DAF
  • Motortype: DKL1160V
  • Vermogen: 170 pk
  • Versnelling: Leyland DB60
  • Deuren: 2 (FoMo)
 

Buslijsten

NMVB 4200-4284
Terug naar boven